Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2020 08:59
Del på Facebook
Selv om strømmen er billig er økning i strømprisen den viktigste årsaken til at konsumprisindeksen økte med 0,4 prosent fra august til september. Foto: Tore Meek / NTB
Selv om strømmen er billig er økning i strømprisen den viktigste årsaken til at konsumprisindeksen økte med 0,4 prosent fra august til september. Foto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Strømprisene dro konsumprisindeksen opp i september slik at den endte med oppgang på 0,4 prosent fra august. Det siste året har matvareprisene økt 3,8 prosent.

Konsumprisindeksen (KPI) gikk opp 0,4 prosent fra august til september, melder Statistisk sentralbyrå (SSB). Fra september i fjor til september i år gikk KPI opp 1,6 prosent.

For prisstigningen den siste måneden var det økt strømpris den største enkeltfaktoren.

– Det var en solid oppgang i strømprisene som var den største bidragsyteren til oppgangen. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 9,1 prosent i september. Til tross for denne oppgangen er nivået på strømprisene langt lavere enn på samme tid i fjor, skriver SSB i månedsrapporten.

Også prisene på klær, sko og møbler økte fra august til september og bidro til økning i konsumprisindeksen mens prisene på innlandsflyginger har falt.

For prisstigningen det siste året er prisene på matvarer blant de viktigste prisdriverne. Selv om det har vært et sesongmessig fall i prisene på mat på 0,4 prosent den siste måneden, har maten totalt sett blitt 3,8 prosent dyrere det siste året. Maten kostet i september 4,3 prosent mer enn i samme måned for ett år siden.

Prisene på nye biler, restauranter og fritids- og kulturtjenester steg også det siste året og dro den totale prisstigningen opp. I samme periode har imidlertid prisen på strøm, klær og drivstoff falt og hatt motsatt effekt. Det som har steget aller mest i pris det siste året, er møbler, som økte i pris med 8,1 prosent, post- og teletjenester som har økt med 5,7 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse