Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2020 17:44
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V) må svare på hvorfor hun kutter i nettolønnsordningen for sjøfolk, mens et utvalg ser på tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft.Foto: Geir Olsen / NTB
Næringsminister Iselin Nybø (V) må svare på hvorfor hun kutter i nettolønnsordningen for sjøfolk, mens et utvalg ser på tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft.Foto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frp vil vite hvorfor næringsminister Iselin Nybø (V) ikke venter på råd fra sitt eget utvalg før hun kutter i nettolønnsordningen for sjøfolk.

– Hadde statsråden det så travelt med å svekke nettolønnsordningen at hun ikke hadde tid å lytte på de råd først som hun selv har bedt om? skriver Frps stortingsrepresentant Helge André Njåstad i et spørsmål til Nybø.

Stortinget ba i april regjeringen om å nedsette et utvalg for å vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft. Nybø har i kjølvannet av dette satt ned et slikt utvalg.

Men i regjeringens forslag til statsbudsjett onsdag ble det foreslått å kutte i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk fra 216.000 til 200.000 kroner. Regjeringen legger selv til grunn at det rammer omkring 6.500 sjøfolk.

Både Arbeiderpartiet og LO reagerer sterkt på kuttforslaget.

– Blir dette budsjettforslaget stående, vil det resultere i mer sosial dumping på norsk sokkel, sier LO-leder Hans Christian Gabrielsen til Frifagbevegelse.

– Regjeringens kutt til norske sjøfolk er et slag mot norsk maritim næring som i dag opplever krise. Det vil føre til at flere folk går ut av arbeid, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til NTB.

Nettolønnsordningen er et virkemiddel for å bevare norsk maritim kompetanse og sikre sjøfolk på norskregistrerte skip konkurransedyktige betingelser.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse