Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2020 13:09
Del på Facebook
Statkrafts bygging av vindprosjektet Ventos de Santa Eugenia i Brasil kan starte, etter at kontrakten om turbinleveranser nylig er inngått med tyske Nordex. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Statkrafts bygging av vindprosjektet Ventos de Santa Eugenia i Brasil kan starte, etter at kontrakten om turbinleveranser nylig er inngått med tyske Nordex. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statkrafts bygging av vindprosjektet Ventos de Santa Eugenia i Brasil kan starte, etter at kontrakten om turbinleveranser nylig er inngått med tyske Nordex.

Prosjektet er Statkrafts største i sitt slag i Sør-Amerika og vil doble selskapets produksjonskapasitet for fornybar energi i Brasil, opplyser selskapet i en pressemelding.

Det 519 megawatt store vindprosjektet består av 91 vindturbiner fordelt på ti vindparker i delstaten Bahia, der Statkraft allerede har tre vindparker fra før.

De gode vindforholdene i området gjør at prosjektet vil produsere nærmere 2,3 milliarder kilowattimer fornybar energi per år, nok til å forsyne mer enn 1,1 millioner brasilianske hjem med strøm.

Prosjektene omfatter begrenset kjøp av land, og ingen flytting av mennesker eller negative effekter på biologisk mangfold. Statkraft vil for øvrig gjennomføre aktiviteter knyttet til utdanning og forbedring av infrastruktur i lokalsamfunnene nærmest prosjektområdet.

Det samlede investeringsbeløpet er cirka 4,2 milliarder kroner, og prosjektet skal stå ferdig i juni 2023. Byggestart er planlagt i januar 2021, og de første vindturbinene er ventet å levere fornybar kraft fra september 2022.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse