Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2020 22:03
Del på Facebook
Frp-leder Siv Jensen taler på partiets landsmøte på Gardermoen lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Frp-leder Siv Jensen taler på partiets landsmøte på Gardermoen lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiets ungdomsparti (FpU) krever at formuesskatten må fjernes helt i høstens budsjettforhandlinger, men møter motstand fra moderpartiet.

– FpU mener det er bedre å kutte i skatter og avgifter, enn at politikere skal vedta dyre krisepakker. Det politikerne gjør er å ta med den ene hånden og gi med den andre, sier FpU-formann Andreas Brännström til NTB.

FpU mener Frp må gå til budsjettsamtalene med krav om å «avskaffe hele formuesskatten». Men redaksjonskomiteen, som har gått gjennom innspillene før lørdagens landsmøte, anbefaler at forslaget avvises. Det er Frp-nestleder Sylvi Listhaug som leder redaksjonskomiteen.

Regjeringens budsjettforslag om å øke verdsettelsesrabatten for aksjer og driftsmidler fra 35 til 45 prosent neste år betyr lettelser på totalt 1,37 milliarder kroner i formuesskatten.

– Hindrer investeringer

Debatten om formuesskatten går høyt. I en fersk rapport som regjeringen bestilte, ble det slått fast at «økt formuesskatt for majoritetseiere i nært eide, små og mellomstore virksomheter i gjennomsnitt bidrar til å øke sysselsettingen i den virksomheten de eier.»

Det er ikke FpU enig i.

– Formuesskatten er en byrde for næringslivet, spesielt de små- og mellomstore bedriftene. Det å avvikle formuesskatten er god næringspolitikk, sier Brännström, som mener skatten hindrer både investeringer og ansettelser.

Nei til Norwegian-støtte

I en annen resolusjon foreslår FpU at staten ikke skal støtte Norwegian. Det sterkt forgjeldede flyselskapet har slitt tungt gjennom koronapandemien.

– Fremskrittspartiet bør ikke under noen omstendigheter gi statsstøtte til selskaper, heter det i resolusjonsteksten.

FpU viser til at Frps tro på kapitalismen og markedsøkonomien er en grunnpilar i partiet.

Redaksjonskomiteens innstilling er at forslaget ikke skal behandles av landsmøtet, men oversendes til Frps stortingspolitikere i stedet.

Listhaug varslet nylig at Frp vil ta initiativ til å finne en løsning som redder Norwegian gjennom krisen, av frykt for «monopol, høye priser og et dårligere tilbud».

Kutt i bilavgifter og bistand

Totalt skal 23 resolusjoner behandles på lørdagens korona-utsatte og sterkt nedskalerte landsmøte.

Flere av forslagene handler om Frp-krav som skal tas opp i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene i november. Mange av kravene er allerede vedtatt av partiets landsstyre.

Kutt i bilavgifter, bistand og grensehandelsutsatte varer som alkohol, brus og godteri er forslag redaksjonskomiteen anbefaler at landsmøtet slutter seg til.

Fremskrittspartiet vil også avvise regjeringens forslag til kutt i den såkalte nettolønnsordningen for sjøfolk.

Fredag ble det også kjent at Frps stortingspolitikere vil at Norge formelt skal ta opp dataangrepet på Stortinget med Nato. Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) er imidlertid skeptisk til et slikt grep.

Sist uke slo Utenriksdepartementet fast at Russland sto bak dataangrepet mot Stortinget nylig.

Opposisjon

Fremskrittspartiet var med i statsminister Erna Solbergs (H) regjeringsprosjekt fra starten høsten 2013, men forlot samarbeidet i januar i år. Da var det bare ett år siden Høyre, Venstre, KrF og Frp gikk sammen i en flertallsregjering.

Siden den gang har Frp ved en rekke tilfeller påført regjeringen nederlag ved å søke flertall sammen med de rødgrønne partiene på Stortinget. Samtidig fikk regjeringen i vår vedtatt sitt reviderte budsjett med støtte fra Frp.

Fremskrittspartiets opposisjonstilværelse har vært preget av koronapandemien, og partiet har slitt med å få et skikkelig oppsving på meningsmålingene etter regjeringsexiten. På et gjennomsnitt av nasjonale målinger hos Poll of polls ligger Frp i oktober på 12,7 prosents oppslutning, mens tallet var 12,6 i september og 11,0 i august.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse