Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 november 2020 17:22
Del på Facebook
Regjeringen fjerner en rekke krav til taxidrift for å åpne opp for mer konkurranse. Arbeiderpartiet frykter det blir dårligere arbeidsvilkår for sjåførene og et dårligere tilbud for kundene. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Regjeringen fjerner en rekke krav til taxidrift for å åpne opp for mer konkurranse. Arbeiderpartiet frykter det blir dårligere arbeidsvilkår for sjåførene og et dårligere tilbud for kundene. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reformen av taxinæringen kan få kort levetid. Ap-leder Jonas Gahr Støre lover å reversere flere av reglene dersom han får makten om et år.

– Det frislippet som regjeringen gjennomfører nå, frykter jeg vil gi dårligere arbeidsvilkår for sjåførene, et uoversiktlig taxitilbud i byer og distrikter og i sum bli dårligere for kundene, sier Støre til NTB.

– Det er prøvd før, blant annet i Finland, med det resultat at man måtte snu. Det vil vi også om et år, fortsetter han.

Fra 1. november mykes reglene for å kjøre drosje kraftig opp. Det er ikke lenger krav om at man må tilhøre en taxisentral, det blir lettere å ha sjåførjobben som bijobb, og kommunene kan ikke lenger sette tak på hvor mange drosjer det skal være.

– Like vilkår

Det omdiskuterte amerikanske selskapet Uber har forberedt seg på reformen og starter opp igjen med sjåførtjenester i Oslo alt fra mandag.

– Vi skal ha konkurranse, men erfaringen med Uber og andre utenlandske selskaper er at det ikke er på like vilkår. De har svært andre krav til opplæring, forsikring og taksameter, sier Støre.

Også SV og Senterpartiet har vært tydelige på at de misliker regjeringens reform. De er spesielt kritisk til at reformen gjennomføres midt under pandemien.

– Det er alvorlig for en allerede svært pressa næring, sier han.

Han frykter at det blir vanskelig for folk å livnære seg av å kjøre drosje på heltid, når deltidssjåfører kan forsyne seg av kundene i de periodene hvor det er stor etterspørsel, som i helgene.

Vil ha sentralene tilbake

Helt konkret lover Støre å se på to ting, dersom de rødgrønne får makten:

* Gjeninnføre krav om at bilene tilhører taxisentraler

* Å beholde en ordning med taksameter i bilene

Med reformen er det fortsatt krav om taksameter, men regjeringen har varslet at de vil se på alternativer til taksametre som er montert i bilene, for å gjøre det enklere for nye aktører å komme seg inn i markedet.

Støre frykter det vil føre til at myndighetene har dårligere kontroll, og at penger forsvinner ut av landet, og dessuten at det blir vanskeligere for kundene å følge med på hvor mye turen koster.

Selv om regjeringen gir fylker mulighet til å tildele drosjemonopol i små kommuner, for å sikre et tilbud der, frykter Støre at folk i distriktene vil få et dårligere tilbud.

– En seriøs drosjenæring i Norge er veldig viktig, særlig utenfor de store byene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse