Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2020 14:48
Del på Facebook
Riksrevisor Per-Kristian Foss er kritisk til Norges oppfølging av FNs bærekraftmål. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Riksrevisor Per-Kristian Foss er kritisk til Norges oppfølging av FNs bærekraftmål. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Riksrevisjonen retter sterk kritikk mot regjeringen for mangelfull oppfølging av FNs bærekraftmål på nasjonalt nivå.

Bærekraftmålene har vært et prestisjeprosjekt for regjeringen.

Statsminister Erna Solberg (H) er en av lederne for FNs pådrivergruppe for de 17 målene, og hun har tatt opp saken med en rekke verdensledere, ofte med en fotball med bærekraftmålene som rekvisitt.

Men nå får hun rødt kort for oppfølgingen av målene på hjemmebane.

På etterskudd

I en ny rapport fastslår Riksrevisjonen at regjeringen er på etterskudd med gjennomføringen av målene.

Riksrevisjonen konkluderer med at:

* oppfølgingen ikke har vært godt nok koordinert

* det har manglet en helhetlig plan

* Statistisk sentralbyrå (SSB) burde vært mer involvert

* informasjonen til Stortinget om status og framdrift har vært mangelfull

– Bærekraftmålene dekker svært mange samfunnsområder og krever god koordinering og en helhetlig plan. Det har vi ikke hatt i Norge. Vi er derfor på etterskudd i arbeidet med å oppnå målene innen fristen i 2030, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding.

Riksrevisjonen vurderer flere av manglene som sterkt kritikkverdige.

Varsler stortingsmelding

Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) ble i desember 2019 utpekt som regjeringens hovedansvarlige for oppfølgingen av bærekraftmålene nasjonalt.

Han understreker at regjeringen gjennom de siste årene har lansert flere initiativer for å bidra til at målene nås i Norge. Som eksempler nevner han inkluderingsdugnaden, integreringsløftet, arbeidet med psykisk helse hos barn og ung og arbeidet for å få ned klimautslippene i Norge.

– Men Riksrevisjonen har rett i at det ikke har vært en god nok overordnet koordinering av arbeidet, sier Astrup til NTB.

Han varsler at regjeringen i løpet av våren vil legge fram for Stortinget en nasjonal handlingsplan for bærekraftmålene. Den vil blant annet inneholde et sett med nasjonale indikatorer som skal gjøre det mulig å følge utviklingen over tid.

– Alle Riksrevisjonens anbefalinger kommer til å følges opp gjennom det arbeidet vi nå gjør, sier Astrup.

– Flaut for regjeringen

SVs stortingsrepresentant Freddy Øvstegård, som sitter i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, mener for sin del at Riksrevisjonens rapport er avslørende.

– Dette er skikkelig flaut for regjeringen. Mens ulikhetene og utslippene øker, pryder Høyre-regjeringens medlemmer seg med bærekraftspin på finstasen. Nå må regjeringen slutte å bruke bærekraftmålene som et PR-stunt og faktisk komme i gang med den virkelige jobben, sier han.

Arbeiderpartiets miljø- og energipolitiske talsperson Espen Barth Eide mener regjeringen har sovet i timen.

– Rapporten viser at Norge ikke er i nærheten av å følge opp målene i nasjonal politikk, sier Eide.

– Dette er både overraskende og skuffende. Arbeiderpartiet forventer nå at regjeringen prioriterer dette arbeidet, og at ansvaret for helheten blir løftet opp på toppnivå i regjeringen, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse