Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 desember 2020 13:23
Del på Facebook
Bilfergen MF «Hadarøy» fra Fjord1 drives av batteri og trafikkerer fergestrekningen Hareid-Sulesund i Møre og Romsdal.Foto: Halvard Alvik / NTB
Bilfergen MF «Hadarøy» fra Fjord1 drives av batteri og trafikkerer fergestrekningen Hareid-Sulesund i Møre og Romsdal.Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil innføre lav- og nullutslippskriterier i nye anbud for fergesamband, der det ligger til rette for det, i løpet av 2023.

De samme kravene kommer i nye anbud for hurtigbåter i løpet av 2025, fremgår det av regjeringens stortingsmelding om maritim politikk fredag.

I tillegg vil regjeringen utrede klimakrav i offentlige innkjøp av sjøtransporttjenester med sikte på innføring fra 2023.

Å kutte utslipp krever både nyskaping og penger. Regjeringen har derfor økt rammetilskuddet til fylkeskommunene og øremerket midler under klimasatsordningen, slik at null- og lavutslippsløsninger kan prioriteres.

Samtidig tar regjeringen sikte på å innføre krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen. Kravet skal fases inn trinnvis fra 2024, der forholdene ligger til rette for det.

For offshorefartøy vil regjeringen komme tilbake til Stortinget i 2021 med en plan for hvordan vedtaket om null- og lavutslippsløsninger for offshorefartøyer i petroleumsproduksjon blir fulgt opp.

Norsk maritim næring skapte i 2018 verdier for om lag 89 milliarder kroner og sysselsatte rundt 84.000 personer fordelt over hele landet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse