Regjeringen vil innføre lav- og nullutslippskriterier i nye anbud for fergesamband, der det ligger til rette for det, i løpet av 2023.
De samme kravene kommer i nye anbud for hurtigbåter i løpet av 2025, fremgår det av regjeringens stortingsmelding om maritim politikk fredag.
I tillegg vil regjeringen utrede klimakrav i offentlige innkjøp av sjøtransporttjenester med sikte på innføring fra 2023.
Å kutte utslipp krever både nyskaping og penger. Regjeringen har derfor økt rammetilskuddet til fylkeskommunene og øremerket midler under klimasatsordningen, slik at null- og lavutslippsløsninger kan prioriteres.
Samtidig tar regjeringen sikte på å innføre krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen. Kravet skal fases inn trinnvis fra 2024, der forholdene ligger til rette for det.
For offshorefartøy vil regjeringen komme tilbake til Stortinget i 2021 med en plan for hvordan vedtaket om null- og lavutslippsløsninger for offshorefartøyer i petroleumsproduksjon blir fulgt opp.
Norsk maritim næring skapte i 2018 verdier for om lag 89 milliarder kroner og sysselsatte rundt 84.000 personer fordelt over hele landet.
(©NTB)