Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 desember 2020 15:39
Del på Facebook
Partier med miljøprofil gjør det godt blant de unge, og Fremskrittspartiet gjør det best blant dem med lav utdanning, viser en fersk SSB-rapport. Foto: Gorm Kallestad / NTB.
Partier med miljøprofil gjør det godt blant de unge, og Fremskrittspartiet gjør det best blant dem med lav utdanning, viser en fersk SSB-rapport. Foto: Gorm Kallestad / NTB.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Partier med miljøprofil gjør det godt blant de unge, og Fremskrittspartiet gjør det best blant dem med lav utdanning.

Det er blant funnene i rapporten «Partivalg etter sosiale kjennetegn ved de siste stortings- og kommunestyrevalgene», som Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte fredag.

Byrået har undersøkt hvordan kjønn, alder, utdanningsnivå, yrke, sektor og næring påvirker norske velgeres partipreferanser. I et sammendrag trekkes følgende hovedfunn fram:

* Flere kvinner stemmer til venstre, uavhengig av sektor, yrke og næring. Dette har vært en tendens siden midten av 1980-tallet. Oppslutningen om partier på venstresiden har falt blant mennene, fra 50 prosent i 1969 til rundt 30 prosent i 2017.

* Ansatte i privat sektor, både menn og kvinner, stemmer i større grad på høyresidens partier.

* Partier med miljøprofil gjør det godt blant de unge.

– I de siste valgene har vi sett at partiene med miljøprofil, som MDG, SV og Venstre, gjør det godt blant de yngre. Frp og Høyre har motsatt tendens og gjør det relativt dårligere blant de yngre velgerne, heter det.

* Frp gjør det best blant dem med lav utdanning, en tendens som har vært tydelig i de siste valgene. Samtidig er Høyre i mindre grad enn tidligere et akademikerparti, mens SV, Venstre og MDG gjør det best blant dem med lang utdanning.

Aps profil har endret seg i valgene etter 1997. Fortsatt gjør partiet det best blant dem med grunnskole, men forskjellene er langt mindre enn tidligere.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse