Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 desember 2020 10:30
Del på Facebook
Widerøe vil fortsatt være på norske hender selv om det globale oppkjøpsfondet EQT har varslet bud på transportkonsernet Torghatten.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Widerøe vil fortsatt være på norske hender selv om det globale oppkjøpsfondet EQT har varslet bud på transportkonsernet Torghatten.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppkjøpsfondet EQT har lagt inn et bud på aksjene i transportkonsernet Torghatten, minus flyaksjene. Aksjene i Widerøe skilles ut i et nytt selskap.

Det globale oppkjøpsfondet med hovedkontor i Stockholm har varslet et bud på 175 kroner per aksje i Torghatten, uten flyvirksomheten. Det priser selskapet til 7,26 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har siden den første henvendelsen fra EQT hatt dialog med flere interessenter, men tilbudet fra EQT fremstår som det beste alternativet for eierne og for Torghatten, sier styreleder Brynjar Forbergskog i Torghatten ASA. Styret har enstemmig anbefalt at aksjonærene aksepterer budet.

EQT planlegger å skille ut WF Holding (som eier 66 prosent av Widerøe) og dele ut aksjene ut til dagens Torghatten-aksjonærer ved å opprette et nytt holdingselskap, Flyco, der Torghattens aksjonærer vil få et direkte eierskap.

– For Widerøe innebærer dette ingen endring i forhold til dagens situasjon. Vi vil fremdeles ha lokale og svært kapitalsterke eiere i ryggen som har god kjennskap til bransjen generelt og selskapet spesielt. Dette er en stor fordel for konsernet som helhet og gjør oss trygge på at vi skal få fortsette å utvikle selskapet, sier administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe i en pressemelding.

Det over 100 år gamle selskapet Torghatten er blant annet største eier i Widerøe, Norgesbuss og en rekke fergelinjer, og har totalt rundt 7.000 ansatte.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse