Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2021 21:36
Del på Facebook
SAS-sjef Rickard Gustafson da han i mars i fjor informerte om nedgangen i etterspørselen etter flyreiser i forbindelse med koronapandemien. Foto: Claudio Bresciani / TT Nyhetsbyrån / NTB
SAS-sjef Rickard Gustafson da han i mars i fjor informerte om nedgangen i etterspørselen etter flyreiser i forbindelse med koronapandemien. Foto: Claudio Bresciani / TT Nyhetsbyrån / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter ti år som konsernsjef i SAS slutter Rickard Gustafson i jobben. Han blir nå toppsjef i industrikonsernet SKF.

Gustafson blir i SAS til senest 1. juli i år, opplyser flyselskapet i en pressemelding mandag.

Skuffet og lei

– Jeg er skuffet og lei meg for at Rickard velger å gå videre fra sin viktige rolle i SAS. Samtidig vil jeg takke Rickard for hans fantastiske jobb i de ti årene han har vært konsernsjef og administrerende direktør, sier styreleder Carsten Dilling.

– Etter ti intense og stimulerende år i SAS er det i løpet av det første halvåret 2021 på tide å gi stafettpinnen videre, i og med at jeg har blitt tilbudt en stilling i et av Sveriges ledende industrikonsern, sier Rickard Gustafson.

Hardt koronarammet

SAS er i likhet med andre flyselskapet hardt rammet av koronapandemien og medfølgende reiserestriksjoner. De ferskeste trafikktallene, for november 2020, viste at SAS da fraktet 331.000 passasjerer.

Det var en reduksjon på 86 prosent i passasjertallet sammenlignet med samme måned året før – og en nedgang på 45 prosent fra oktober 2020. Samtidig hadde selskapet redusert kapasiteten betydelig.

Årsresultatet var også kraftig tynget av pandemien, og på ett år har SAS tapt 10,6 milliarder kroner før skatt.

– SAS er fortsatt i en kritisk, men stabil posisjon, og styret har naturligvis umiddelbart begynt prosessen med å utnevne en ny administrerende direktør og konsernsjef for SAS, opplyser styreleder Carsten Dilling.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse