Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 januar 2021 09:36
Del på Facebook
Kreftregisteret skal kartlegge hvordan offshoreansatte fra 1998 og framover i tid er blitt påvirket av arbeidsmiljøet. Foto: Marit Hommedal / NTB
Kreftregisteret skal kartlegge hvordan offshoreansatte fra 1998 og framover i tid er blitt påvirket av arbeidsmiljøet. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kreftregisteret vil starte et omfattende prosjekt som går ut på å kartlegge kreftfaren blant arbeidere på oljeinstallasjoner på sokkelen.

Norges forskningsråd og olje- og gassnæringen har sammen bevilget 7,5 millioner kroner for at Kreftregisteret skal utføre nye studier blant offshorearbeidere.

– Midlene skal vi bruke til å etablere en oversikt over personer som har arbeidet offshore i nyere tid, i tillegg til at de skal brukes på nye kreftstudier, sier forsker Tom K. Grimsrud i Kreftregisteret.

Studien skal rette seg mot oljearbeidere som er blitt eksponert for helserisiko etter 1998. Kreftrisiko knyttet til langvarig eksponering for benzen og kunnskap om helserisiko knyttet til skift- og nattarbeid er blant tingene som skal undersøkes.

– Det har i lengre tid vært knyttet spesiell oppmerksomhet til kreftrisiko i lymfe, blod og lunge ved langvarig benzeneksponering. Studier av disse kreftsykdommene er basert på yrkeshistorikk fra perioden 1965 til 1998, og nå trenger vi nye studier med yrkeshistorikk fra de siste tiårene, sier forsker Jo S. Stenehjem som skal lede prosjektet sammen med Grimsrud.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse