Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 januar 2021 09:11
Del på Facebook
Statens refusjonsordning for oljeleting må avvikles, mener SV. Regjeringspartiet Høyre avviser kategorisk kravet. Foto: Carina Johansen / NTB
Statens refusjonsordning for oljeleting må avvikles, mener SV. Regjeringspartiet Høyre avviser kategorisk kravet. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens leterefusjoner for oljeselskaper som ikke tjener penger må avvikles, mener SV. Partiet mener selskapene selv må ta den økonomiske risikoen.

Ordningen med refusjon av leteutgifter ble innført i 2005. Målet var å få flere selskaper­ til å lete på norsk sokkel. Selskaper­ som ikke har overskudd og derfor­ ikke kan trekke fra leteutgiftene på skatten, får en tilsvarende refusjon.

De siste fem årene har staten støttet lete­boringen til oljeselskapene med 31,6 milliarder­ kroner, skriver Aftenposten. Siden 2005 er det utbetalt mer enn 130 milliarder kroner i refusjon.

Dette mener SV det må bli slutt på.

– Oljeselskapene må selv ta den øko­nomiske risikoen for sin klimafiendtlige virksomhet. De må ikke velte den over på fellesskapet. Derfor vil SV avvikle hele leterefusjonsordningen­, sier stortings­representant Lars Haltbrekken.

Ordningen har i mange år vært omstridt, og flere miljøorganisasjoner mener den i praksis fungerer som en subsidiering av næringen.

Venstre mener ordningen må endres, mens regjeringskollega Høyre mener det er meningsløst å endre ordningen nå. I Ap er meningene delte, men med Fellesforbundet i spissen er partiet for ordningen slik den er nå, mens AUF er sterkt imot, skriver avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse