Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
29 januar 2021 20:37
Del på Facebook
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NND melder i dag at 3 tonn brukt atombrenselet fra Norges første reaktor skal håndteres midlertidig av svenske Studsvik. 

– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona.

Norge har ikke klart å løse dette alene, og dagens lagringsforhold er uholdbare. Vi skulle gjerne løst dette her til lands, men det svenske alternativet ser ut som eneste mulighet, sier Hauge.

Det er snakk om 3 tonn med metallisk uran som har blitt lagret under stadig dårligere forhold. Nå må brenselet tas ut raskest mulig, mener Bellona. Det er vanninntrenging i dagens lager, og akkurat denne typen brensel kan selvantenne i kontakt med vann. 

Brenselet fra forskningsreaktoren JEEP 1, som var i drift på 50-tallet, er verdens eldste atombrensel.  Bellona har arbeidet med forholdene rundt de to norske reaktorene i lang tid og avslørt svært alvorlige forhold rundt den norske håndteringen av atomavfall fra IFE.

– Det er godt å se at disse avsløringene nå resulterer i at det blir tatt tak i og sikret, det er på høy tid, sier Hauge.  

Avtalen som er inngått mellom Institutt for Energiteknikk og svenske Studsvik vil koste 138 millioner kroner og har opsjoner på videre samarbeid for å bidra til å sikre det norske atomavfallet på forskjellige måter. 

– De tre tonnene denne avtalen handler om er det farligste avfallet, hvor Bellona har fryktet eksplosjon, men det et er kun en liten del av de totalt 16,5 tonnene med brukt brensel vi må håndtere i Norge, men et viktig steg i oppryddingen etter norsk atomindustri, sier Hauge 

Den norske atomoppryddingen vil koste over 20 milliarder kroner og ta flere tiår. Man skal rydde opp etter fire forskningsreaktorer, flere nukleære anlegg i tilknytting til reaktorene, og lagre både brukt brensel og radioaktivt avfall. 

Se pressemelding fra Norsk nukleær dekommisjonering (NND).

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse