Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 februar 2021 08:36
Del på Facebook
Equinor hadde flere alvorlige hendelser i fjor, men hadde i 2020 en nedgang i antall alvorlige hendelser og antall personskader sammenlignet med året før. Her konsernsjefAnders Opedal. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Equinor hadde flere alvorlige hendelser i fjor, men hadde i 2020 en nedgang i antall alvorlige hendelser og antall personskader sammenlignet med året før. Her konsernsjefAnders Opedal. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor hadde flere alvorlige hendelser i fjor, men hadde i 2020 en nedgang i antall alvorlige hendelser og antall personskader sammenlignet med året før.

Resultatene understøtter en god trend innen sikkerhetsresultater de siste ti årene, men viser også at det er nødvendig å styrke sikkerhetsarbeidet ytterligere, ifølge selskapet.

– Branner og andre alvorlige hendelser i 2020 viser at vi ikke er der vi skal være med sikkerhetsarbeidet vårt. Vi styrker derfor arbeidet ytterligere for å drive våre operasjoner med et enda høyere sikkerhetsnivå. Fremgangen vi ser i antall hendelser og personskader viser at vi jobber med de rette tiltakene på tvers av selskapet, og det gir inspirasjon til det videre arbeidet, sier konsernsjef Anders Opedal i en pressemelding.

To alvorlige branner

To alvorlige branner i anlegg på land er fortsatt under gransking. Det gjelder brannen på Melkøya ved Hammerfest i september og brannen på Tjeldbergodden på Nordmøre i desember.

Det ble i hele fjor registrert totalt 67 alvorlige hendelser og tilløp til alvorlige hendelser i Equinor.

– Må vise at vi lærer

I fjor sank gjennomsnittlig frekvens for alvorlige hendelser per million arbeidstimer fra 0,6 i 2019 til 0,5. Antall personskader per million arbeidstimer ble redusert fra 2,5 til 2,3.

Antallet hydrokarbonlekkasjer på landanlegg og på offshore-installasjoner gikk opp fra 10 i 2019 til 11 i fjor.

– Vi kan la oss motivere av resultater og forbedring vi får til over tid. Men vi må forstå risiko bedre, og vise at vi lærer av tidligere hendelser ved å unngå nye hendelser, sier Opedal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse