Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 februar 2021 15:01
Del på Facebook
En refleks øker sjansen for å bli sett i høstmørket. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
En refleks øker sjansen for å bli sett i høstmørket. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De som bor i Nordland er best i landet på bruk av refleks i trafikken når det er mørkt. Oslo-borgerne er de aller dårligste.

Reflekstellingene for 2020 viser at 45 prosent av oss bruker refleksen. Det er en økning siden året før. Da var bruken på 41 prosent, ifølge Trygg Trafikk.

Trygg Trafikk har i samarbeid med Ipsos gjort mer 23.000 registrering over hele landet.

– Det er hyggelig at vi blir bedre og bedre til å bruke refleks, det er en utvikling vi er glade for. Likevel skal vi være ærlige på at vi aller helst hadde sett at det var langt flere som husket på refleksen, sier kommunikasjonsleder Ingrid Trømborg i Trygg Trafikk.

Nordlendingene har også i år vist seg som aller best til å bruke refleks. Oslo-borgerne de dårligste i landet til å bruke refleks. Det var de også året før.

Reflekstelling 2020:

  • Nordland – 62 prosent
  • Innlandet – 54 prosent
  • Vestland – 51 prosent
  • Møre og Romsdal – 49 prosent
  • Viken – 46 prosent
  • Troms og Finnmark – 44 prosent
  • Rogaland – 44 prosent
  • Agder – 43 prosent
  • Vestfold og Telemark – 40 prosent
  • Trøndelag – 37 prosent
  • Oslo – 26 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse