Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2021 16:41
Del på Facebook
Russland og Kina skal samarbeide om en stasjon på månen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Russland og Kina skal samarbeide om en stasjon på månen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Russland og Kina skal bygge en felles romstasjon på månen, enten på overflaten eller i bane rundt.

Avtalen er et skritt mot et mer aktiv russisk romprogram og et forsøk på å ta igjen USA når det gjelder tokt i solsystemet.

Det russiske romfartsbyrået Roskosmos sier i en melding at et notat er undertegnet av byråets sjef Dmitirj Ragozin og lederen for Kinas nasjonale romfartsadministrasjon, Zhang Kejian.

I uttalelsen heter det at månestasjonen vil bli et kompleks som består av flere forskningsenheter, enten på overflaten, i bane eller i en kombinasjon av de to. Anlegget kan bli stilt til rådighet for interesserte land og partnere, heter det.

Det blir ikke sagt noen om framdriften og når stasjonen skal stå ferdig.

Det russiske romfartssektoren har lenge forfalt på grunn av korrupsjon og manglende bevilgninger. Det er 60 år siden russerne sendte det første mennesket ut i rommet.

USA og Russland samarbeider fortsatt om utforskning av verdensrommet, et av de få områder der de to gamle rivalene fra den kalde krigens dager kan gjøre noe sammen.

Russland mistet i fjor sitt monopol på bemannede oppskytninger til den internasjonale romstasjonen, da Elon Musk-selskapet Space X gjennomførte en vellykket oppskyting og klarte å koble seg til.

Kina har også ambisjoner og sendte i fjor ut en sonde som går i bane rundt Mars. I desember i fjor brakte Kina tilbake steinprøver fra månen, det første oppdraget av denne typen på 40 år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse