Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2021 23:16
Del på Facebook
En ny rapport fra Tax Justice Network viser at eierskapet til norsk vindkraft ikke alltid kan spores. Foto: Terje Pedersen / NTB
En ny rapport fra Tax Justice Network viser at eierskapet til norsk vindkraft ikke alltid kan spores. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Organisasjonen Tax Justice Network skriver i en ny rapport at 42 prosent av vindkraftproduksjonen i Norge kan knyttes til skatteparadiser.

I rapporten skriver Tax Justice Network at sju av de ti største eierselskapene i vindkraftsektoren i Norge kan knyttes til skatteparadiser, enten gjennom eierskapsstruktur eller finansiering.

– For noen vindkraftselskap var de bakenforliggende eierne umulig å slå fast fordi sporene stoppet i skatteparadis, sier Peter Ringstad, politisk rådgiver i Tax Justice Network Norge i en pressemelding.

Han mener det ville styrket tilliten til vindkraftsektoren hvis myndighetene stilte langt strengere krav til åpenhet om eierforhold.

TV 2 har tidligere meldt at norske myndigheter ikke vet hvem som egentlig eier Tellenes vindpark, en av de største vindparkene i Norge.

Statssekretær Magnus Thue (H) i Finansdepartementet uttaler til TV 2 at det ikke eksisterer spesielle regler for hvem som får lov til å eie vindkraft i Norge.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse