Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 mai 2021 09:36
Del på Facebook
Eolus, selskapet som har fått lov til å bygge det omstridte vindkraftverket på Øyfjellet, mener det er uaktuelt å male rotorblader for å redusere fugledød. Motstanderne av anlegget reagerer på selskapets holding. Foto: Heiko Junge / NTB
Eolus, selskapet som har fått lov til å bygge det omstridte vindkraftverket på Øyfjellet, mener det er uaktuelt å male rotorblader for å redusere fugledød. Motstanderne av anlegget reagerer på selskapets holding. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det svenske vindkraftselskapet Eolus mener det er uaktuelt å male rotorblader for å redusere fugledød. Det reagerer motstandsgruppa Motvind Øyfjellet på.

Selskapet har fått lov til å bygge det omstridte vindkraftverket på Øyfjellet.

– Selvfølgelig er fugler som kolliderer med turbinene en relevant problemstilling for Øyfjellet, sier Lena Mellingen i motstandsgruppa Motvind Øyfjellet til NRK.

Lokalpolitiker Torbjørn Os (Rødt) ønsker å male ett av de tre rotorbladene på hver turbin svart, for å redusere antall fugler som blir drept. Bakgrunnen er fersk forskning fra vindkraftverket på Smøla, der forskere fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) har funnet ut at ved å male ett av rotorbladene, reduseres fugledødeligheten med 70 prosent.

Likevel sier kommunikasjonssjef Johan Hammarqvist i det svenske selskapet Eolus at det ikke er aktuelt å male noen av rotorbladene svarte.

– Vi har en konsesjon som sier at turbinene skal være i gråhvite. Det forholder vi oss til, sier Hammarqvist.

Mellingen i Motvind Øyfjellet mener beste alternativet for å hindre fugledød er å ikke sette opp vindturbinene i det hele tatt.

– Men dersom de blir satt opp, er maling et godt alternativ. Hvis det får fuglene til å styre unna, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse