Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2021 11:30
Del på Facebook
Finansminister Jan Tore Sanner (H). Foto: Terje Pedersen / NTB
Finansminister Jan Tore Sanner (H). Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det vil komme en ny krise, advarer finansminister Jan Tore Sanner (H), samtidig som han forsvarer den høye oljepengebruken i revidert nasjonalbudsjett.

– Forslagene vi legger fram i dag kommer på toppen av et allerede ekspansivt statsbudsjett for 2021, innrømmet Sanner på en pressekonferanse tirsdag.

Det reviderte statsbudsjettet legger opp til at staten skal bruke over 400 milliarder kroner i 2021. Det tilsvarer 3,7 prosent av oljefondet, mens statsbudsjettet i oktober kun la opp til bruk av 3 prosent av fondet.

– Det har vært riktig og nødvendig å iverksette kraftfulle økonomiske tiltak for å gi folk trygghet, og for å hjelpe kriserammede bedrifter gjennom pandemien, sier Sanner.

Likevel gjør han det klart at pengebruken må ned når krisen er over. Sanner advarer regjeringens budsjettpartner i Fremskrittspartiet mot å kreve for mye ekstra pengebruk i budsjettforhandlingene.

– Det viktigste nå er at det ikke blir mange nye satsinger, som gir varige konsekvenser. Midlertidige tiltak må bli midlertidige, og oljepengebruken må tas ned igjen, sier Sanner til NTB.

Han minner om at det har vært fire kriser som krevde store pengeinnsprøytinger fra staten bare de siste elleve årene, og at det vil komme enda en krise.

– Vi vet at det vil bli mer krevende framover, med lavere oljeinntekter og høyere utgifter. Skal vi sikre god velferd framover, må vi sørge for bærekraft i pengebruken, sier finansministeren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse