Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2021 09:46
Del på Facebook
Norske jordbær kan bli dyrere i år på grunn av mangel på jordbærplukkere og en stor del med norske jordbærplukkere.Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Norske jordbær kan bli dyrere i år på grunn av mangel på jordbærplukkere og en stor del med norske jordbærplukkere.Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årets norske jordbær kan bli dyrere enn vanlig. Årsaken er at de er plukket av nordmenn som bruker mer tid på å plukke jordbær enn utenlandske sesongarbeidere.

De strenge koronarestriksjonene gjør at norske jordbærbønder som hovedregel har måttet ty til norsk arbeidskraft for å få plukket jordbær.

Men uerfarne norske jordbærplukkere er mindre effektive enn de mer rutinerte utenlandske sesongarbeiderne. Det fører til at de bruker mer tid på å plukke bærene, og dermed må jordbærbøndene øke prisene.

Jordbærbonde Arnstein Pollestad – som er en av de største jordbærprodusentene på Østlandet – sier til Dagsavisen at han må øke prisen med fem kroner per kurv. Konsekvensen kan dermed bli dyrere jordbær i butikkene i år.

– Det kommer an på hvilke kjeder som er villige til å ta høyde for norsk effektivitet, sier han.

Grossisten Bama bekrefter at de venter en viss prisøkning i alle ledd, men at det er for tidlig å si noe om hvor stor den vil bli.

Pollestad regner med at de første norske jordbærene blir plukket den første helgen i juni.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse