Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2021 14:48
Del på Facebook
Fungerende MDG-leder Arild Hermstad sier at det er en selvfølge at Norge må slutte å lete etter olje hvis barna skal ha en framtid å glede seg til. Leder Une Bastholm er for tiden i fødselspermisjon. Foto: Terje Pedersen / NTB
Fungerende MDG-leder Arild Hermstad sier at det er en selvfølge at Norge må slutte å lete etter olje hvis barna skal ha en framtid å glede seg til. Leder Une Bastholm er for tiden i fødselspermisjon. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljøpartiet De Grønne krever stans i all leting etter olje og gass hvis de skal støtte eller sitte i en regjering. Kravet er «ufravikelig».

MDGs landsstyre vedtok lørdag kravene som blir med inn i eventuelle regjeringsforhandlinger etter valget til høsten.

– MDG kan ikke støtte en regjering som fortsetter å lete etter olje og gass, eller bygge ut nye felt. Vi krever full stans i leting, all ny utbygging og i utvidelser av eksisterende felt på sokkelen, inkludert tildeling av leteblokker i forhåndsdefinerte områder, heter det i vedtaket som landsstyret ble enige om.

– Selvfølge

I tillegg krever partiet at det opprettes en oljekommisjon som skal jobbe med å fase ut petroleumsindustrien.

Fra før av har MDG i sitt partiprogram gått inn for å avvikle olje- og gassvirksomheten i Norge fullstendig innen 2035.

– Hvis vi skal gi barn og unge en fremtid å glede seg til så må vi selvfølgelig slutte å lete etter mer olje. Nå har vi vedtatt et ufravikelig krav om stans i oljeleting og nye oljefelt, sier fungerende leder Arild Hermstad etter lørdagens vedtak.

De største partiene på rødgrønn side, Senterpartiet og Arbeiderpartiet, har begge sagt nei til å sitte i regjering sammen med MDG. Men dersom MDG havner på vippen for å sikre stortingsflertallet, kan ultimatumet få betydning.

Flere krav

Partiet vedtok lørdag også en rekke andre krav de vil ta med seg inn i eventuelle forhandlinger. Blant annet vil de at en ny regjering skal si nei til nye motorveiprosjekter og at det skal vedtas en «ambisiøs naturlov».

Nestleder Kriss Rokkan Iversen ønsket at kravet om en naturlov skulle stilles som et ultimatum, men vant ikke fram med dette synet.

– Landsstyret valgte med svært knapt flertall å ikke også stille ultimatum om en ny og streng naturlov som skal hindre nedbygging av natur. Kravet vil uansett bli en hovedprioritering i eventuelle forhandlinger, skriver partiet i en pressemelding.

Blant hovedkravene er også kutt i kollektivprisene og økte priser på flyreiser og fossilbiler. Partiet vil også ha mindre intensivt husdyrhold i landbruket og øke planteproduksjonen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse