De fleste epostsvindlene i andre kvartal omhandlet temaer om tilbakevendingen fra hjemmekontor til det vanlige kontoret.
– Når flere vender tilbake til kontoret etter så lang tid hjemme, er det mange som er usikre på hvilke endringer som innføres i arbeidshverdagen. Dette utnytter hackerne seg av, og derfor handler mange av phishing-forsøkene i andre kvartal om dette, sier forskningssjef Kai Roer i KnowBe4 Research.
Emner som «passordsjekk kreves umiddelbart», «regler for ferieavvikling er oppdatert» og «planlagt serveroppdatering – ingen internettilgang» er blant de hyppigste emnene i såkalt phishing-eposter.
Det klare rådet er å dobbeltsjekke at eposten kommer fra den avsenderen den utgis å være fra.
– Det er veldig viktig å ikke trykke på lenker eller åpne vedlegg i eposter uten å være helt sikker på at de kommer fra en trygg avsender. Ser eposten ut til å komme fra eksempelvis Skatteetaten, vil jeg anbefale å unngå lenken i eposten, men heller logge deg inn selv fra en nettleser, sier Roer.
(©NTB)