Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2021 18:01
Del på Facebook
Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I Oslo har antallet løyver økt med 51 prosent. Foto: Heiko Junge / NTB
Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I Oslo har antallet løyver økt med 51 prosent. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap og Sp ønsker å reversere deler av taxireformen, men kan møte på motstand. Systemet som gjaldt før reformen, var i strid med EØS-regelverket, ifølge Esa.

Etter at taxireformen ble innført i november i fjor, har det vært en eksplosiv vekst i antall taxiløyver. Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker å reversere deler av reformen om de vinner valget til høsten, skriver E24.

Men det kan bli vanskelig. I 2017 konkluderte EØS-tilsynet Esa at den gamle ordningen var i strid med EØS-avtalens regler om fri etableringsrett. Tre år senere var reformen av taxinæringen en realitet.

– Om reglene i Norge skulle endres tilbake til det som gjaldt da Esa leverte sin grunngitte uttalelse, så tilsier uttalelsen at Esa vil se på det som EØS-regelbrudd, skriver kommunikasjonsrådgiver Stefania Reynisdottir.

Taxireformen har gjort det lettere å få taxiløyve og etablere seg som sjåfør. Det er ikke lenger nødvendig å være tilknyttet en taxisentral.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse