Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 august 2021 07:48
Del på Facebook
Hurtigruteskipet MS Kong Harald fikk motorstans ved Hustadvika utenfor Molde tirsdag kveld.Foto: Bjost/ NTB
Hurtigruteskipet MS Kong Harald fikk motorstans ved Hustadvika utenfor Molde tirsdag kveld.Foto: Bjost/ NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruteskipet MS Kong Harald gikk til land i Molde for egen maskin etter å ha drevet mot land ved Bud i Møre og Romsdal.

Skipet ligger ved Storkaia i Molde, og redningsaksjonen er avsluttet. Onsdag vil det bli avklart når skipet kan seile videre.

– Gjestene blir ivaretatt om bord, og mannskapet holder dem løpende orientert, sier pressevakt i Hurtigruten, Tarjei Kramviken, til NRK.

– Rolig stemning

Ingen ble skadd i hendelsen, som utløste en storstilt redningsaksjon tirsdag kveld. Det var 306 passasjerer om bord, ifølge NRK.

– Situasjonen virker rolig og avklart nå. Men kriseteamet i Molde kommune er i beredskap i tilfellet passasjerene eller mannskap skulle trenge hjelp eller noen å snakke med, sier ordfører Torgeir Dahl i Molde.

Hurtigruteskipet fikk motorstans utenfor Bud i Hustadvika tirsdag kveld, og det var i en periode i drift mot land.

Stemningen om bord var rolig, forteller passasjer Magnus Bredeli til rbnett. Han anslår at skipet var 300 meter fra land, men at det var forholdsvis rolig sjø.

– Det var skikkelig vær over Hustadvika, men da gikk skipet rett mot bølgene, så det var ikke så ille. Da vi ankret opp, var vi sør for Hustadvika, og den siste timen har det vært ganske rolig sjø, sa Bredeli til avisen tirsdag kveld.

Storstilt aksjon

To ankere ble kastet ut, og det ble iverksatt en redningsaksjon for å evakuere passasjerer. Fire redningshelikoptre, flere redningsskøyter og ambulansebåter ble sendt til utrykning.

Etter en stund fikk skipet i gang den ene motoren og kunne sette kursen mot Julsundet.

MS Kong Harald går i rutetrefaikk mellom Bergen og Kirkenes og var på vei sørover fra Kristiansund til Molde.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse