Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
29 oktober 2021 09:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når høsten setter inn er Freiøya Historielag klar med en ny utgave av sin årbok. 2021-utgaven har et variert og interessant innhold sammen med mange spennende bilder. Redaksjonen har bestått av Kåre Gunnar Williamsen, Gjøran Storsæther, Terje Holm, Sigmund Bjerkestrand, Hans E. Ohrstrand og Sølvi Wiik.

Årboken har viet en del plass til historien om lokalrutebåten “Møst’n”. Tidlig på 1930-tallet startet Oris Lillevik fra Møstavågen opp en lokal båtrute med M/B “Møst” fra Flatsetsundet til Kristiansund med anløp av Flatsetøya, Blomneset, øyene i Møstavågen og Vadstensvika. Like etter 2. verdenskrig satte Lillevik inn en ny og større båt, “Møst II”, som var bygd ved Bremsnes båtbyggeri. Artikkelen forteller historien om begge båtene og den viktige betydningen lokalrutebåten hadde for folket som bodde langs anløpsstedene. De var helt avhengig av gode kommunikasjoner til regionsenteret Kristiansund. Begge rutebåtene har blitt tatt vare på og ligger i dag ved Møstavågen.

«Møst II» med anløpskaia på Flatøya i bakgrunnen i 2021. Foto: Terje Holm«Møst II» med anløpskaia på Flatøya i bakgrunnen i 2021. Foto: Terje Holm

Lokalrutebåtene var av stor betydning for kommunikasjonen fra bygdene til Kristiansund gjennom mange år. Terje Holm og Gjøran Storsæther har skrevet en interessant artikkel om Oris Lilleviks båter og rutetrafikk fra Flatsetsundet og videre til Flatsetøya, øyene i Møst og Vadsteinsvika til Kristiansund. Han hadde to rutebåter som etterfulgte hverandre, “Møst” (bygd 1928) og “Møst II” (bygd 1943). Begge båtene er tatt vare på.

Det er videre en artikkel basert på et tidligere intervju med Sigrid Bjerkelund som forteller fra sitt liv og virke ved Kvalvåg. Mange husker også Inga og Gudmund Sjøtrøs butikk i Renabakken.

Kvitnes var et sentralt trafikk-knutepunkt på Frei fra 1952 til 1992. I 1954 ble MRF sitt nye flaggskip, B/F “Averøy”, satt inn i ferjeruten Kvitnes-Gjemnes-Torvikbukt-Kvernes. I årboken er det et tilbakeblikk fra overleveringen og innsettingen av ferja. Det er også en artikkel om historien til Skram Gartneri i Omsundet, godt kjent blant befolkningen med blant annet salgsboder i Torghallen og på torget i Kristiansund gjennom mange år.

I forrige årbok var det en artikkel om Frei Ungdomslag frem til 1945. I årets utgave presenteres historien fra 1946 til 1992. Det er også en artikkel om Lindvåg Seng- og Madrassefabrikk. I 1922 startet Jonas Lindvåg produksjon av madrasser og feltsenger i Kristiansund. Etter hvert ble fabrikken flyttet til Bolga hvor familien drev virksomheten frem til 1959.

I årboken for 2021 er det for første gang samlet og skrevet artikler om Frei under 2. verdenskrig. I Forhandlingsprotokollen 1940-1949 får vi en oversikt over mye som skjedde på Frei under krigen. I Flatsetsundet lå Småbruket og Kårstua. Her bodde familiene Brostrup Müller, Romuld og Koritzinsky. Sistnevnte var lege ved Kristiansund sykehus og måtte flytte til Trondheim. Han var jøde og ble etter hvert satt i en tysk fangeleir hvor han døde i 1942. Artikkelen forteller om en dramatisk historie for denne familien i krigsårene. Per Husby fra Frei var nøytralitetsvakt i Finnmark i januar 1940 og måtte etter hvert delta i slaget i Gratangen 24.-25. april 1940. Herman Thomassen var en av flere som ble tvangsevakuert fra Finnmark når tyskerne startet tilbaketrekking med nedbrenning av bebyggelsen høsten 1944. Her får vi historien hans om evakueringen og bosettingen ved Flatsetsundet i Frei. Det har også blitt plass til en artikkel om søster Frida Westrum Wærnes som gjorde en stor innsats da ungdomshuset på Frei ble gjort om til sykehjem i april 1940. Kapitlet fra 2. verdenskrig avslutter med bilder og omtale av alle fra Frei som deltok i krigshandlinger 1940-1945. Kåre Williamsen har nedlagt et stort arbeid med dette interessante kapitlet fra 2. verdenskrig. Det vil komme en fortsettelse i årboken for 2022, bl.a. en lengere artikkel om Kvalvik Fort.

Årboken har også en artikkel om Kleivastua i Ørnvika - et historisk bygg som har blitt tatt vare på. Boken avsluttes med gamle konfirmasjons- og skolebilder samt en artikkel om stedsnavn på Frei hvor det fortelles om Ohrvikbrygga i Omsundet. Årboken legges ut for salg ved bokhandlerne i Kristiansund og Coop-butikken på Storbakken.

Skram Gartneri: Edvin Skram (med hatt) og Steinar Skram (t.h.) selger sine varer i Torghallen. Bilde utlånt av Steinar Skram.Skram Gartneri: Edvin Skram (med hatt) og Steinar Skram (t.h.) selger sine varer i Torghallen. Bilde utlånt av Steinar Skram.

Dramatisk krigshistorie på Frei: Legen Efrahim W. Koritzinsky (øverst) og kona Elisabeth Müller Koritzinsky med tvillingdøtrene Elisabeth og Else. Bilde fra Erik Koritzinskys bok.Dramatisk krigshistorie på Frei: Legen Efrahim W. Koritzinsky (øverst) og kona Elisabeth Müller Koritzinsky med tvillingdøtrene Elisabeth og Else. Bilde fra Erik Koritzinskys bok.

Lindvaag Seng- og Madrassefabrikk i Bolga kjøpte sin første lastebil i 1953. Den fikk navnet «Abelgrå». Bilde fra familien.Lindvaag Seng- og Madrassefabrikk i Bolga kjøpte sin første lastebil i 1953. Den fikk navnet «Abelgrå». Bilde fra familien.

Frei Ungdomslag med underholdningsgjengen. Fra venstre: Bernt Solvik, Helge Solvik, Trond Sæterøy, Ingvei Blomvik, Cicilie Gujord, Ann Kristin Flatset, Geir Næss, Karl Einar Ulseth og Birger Bolmvik. Bilde fra Tidens Krav.Frei Ungdomslag med underholdningsgjengen. Fra venstre: Bernt Solvik, Helge Solvik, Trond Sæterøy, Ingvei Blomvik, Cicilie Gujord, Ann Kristin Flatset, Geir Næss, Karl Einar Ulseth og Birger Bolmvik. Bilde fra Tidens Krav.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse