Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
25 november 2021 09:28
Del på Facebook
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Antallet kjøretøy på fylkesveisferjene i Møre og Romsdal er på vei opp etter koronaen, men etter årets ti første måneder er biltrafikken fortsatt under nivået før pandemien.

Det viser statistikken etter oktobermåneden for ferjene som trafikkerer de 22 fylkesveisambandene, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Oktober-trafikken i 2021, sammenlignet med 2019

Oktobertrafikken i år var samlet sett 0,8 prosent bedre enn oktober i 2019, altså før koronaen. Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket hadde seks en økning i trafikken.

De seks er:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Åfarnes–Sølsnes 9,5 %
  • Seivika–Tømmervåg 4,5 %
  • Eidsdal–Linge 8,6 %
  • Stranda–Liabygda 9,6 %
  • Solholmen–Mordalsvågen 0,9 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 1,9 %

Hittil i år, til og med oktober, sammenlignet med 2019

Akkumulert etter de ti første månedene i 2021, er fortsatt biltrafikken fire prosent under samme periode før covid-19-pandemien stengte ned Norge.

– Hovedårsaken til at vi ligger bak 2019, er lavere tall totalt for de seks første månedene i 2021 . Samtidig er det en positiv utvikling for kjøretøy over seks meter som ligger fem prosent over 2019, sier Stig Helle-Tautra, avdelingsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket, er det bare tre som har en økning i trafikken i årets ti første måneder.

De tre er:

  • Åfarnes–Sølsnes 1,7 %
  • Stranda–Liabygda 2,0 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 10,9 %

Av de ti forbindelsene med størst trafikk er reduksjonen hittil i år størst på Volda–Lauvstad. Sammenlignet med 2019 er nedgangen på 11 prosent.

Har stor påvirkning

Fylkeskommunedirektøren har i økonomiplanene for fylkesveisferjedriften lagt opp til en driftsramme, omsyntatt trafikkinntekter, på 657,6 millioner kroner for 2022 . Antallet biler har stor påvirkning på inntektene.

– Til tross for endring i ferjeprisene, ser vi at talen for oktober er bedre sammenlignet med septembertalen, sier Stig Helle-Tautra.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Havets sølv – kystens gull
Annonse

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 13 timer siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Usmakelige løgner fra Finn Arne Follestad (INP)
@Anne Mari SandshamnDu gidder ikke kaste bort din tid og meninger, skriver du, men du gidder å bruke tid på å servere ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Møreaksen = svindel
Prisøkningene er nå innkalkulert i Møreaksen: https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7JRg9/e39-aalesund-molde-blir-dyrere-og-kanskje-litt-forsinkaHvem er det som forsøker seg på svindel? Det er mye stål i flytebroene ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Usmakelige løgner fra Finn Arne Follestad (INP)
@Terje SundsbøÅ jeg kunne sagt så mye, går ikke tom for saklige motargumenter. Gidder bare ikke kaste bort min tid og ...
@Anne Mari SandshamnRegistrerer din sedvanlige måte å svare på når du går tom for saklige motargumenter. Forøvrig en gjenganger fra de fleste ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte