Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
25 november 2021 09:28
Del på Facebook
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antallet kjøretøy på fylkesveisferjene i Møre og Romsdal er på vei opp etter koronaen, men etter årets ti første måneder er biltrafikken fortsatt under nivået før pandemien.

Det viser statistikken etter oktobermåneden for ferjene som trafikkerer de 22 fylkesveisambandene, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Oktober-trafikken i 2021, sammenlignet med 2019

Oktobertrafikken i år var samlet sett 0,8 prosent bedre enn oktober i 2019, altså før koronaen. Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket hadde seks en økning i trafikken.

De seks er:

  • Åfarnes–Sølsnes 9,5 %
  • Seivika–Tømmervåg 4,5 %
  • Eidsdal–Linge 8,6 %
  • Stranda–Liabygda 9,6 %
  • Solholmen–Mordalsvågen 0,9 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 1,9 %

Hittil i år, til og med oktober, sammenlignet med 2019

Akkumulert etter de ti første månedene i 2021, er fortsatt biltrafikken fire prosent under samme periode før covid-19-pandemien stengte ned Norge.

– Hovedårsaken til at vi ligger bak 2019, er lavere tall totalt for de seks første månedene i 2021 . Samtidig er det en positiv utvikling for kjøretøy over seks meter som ligger fem prosent over 2019, sier Stig Helle-Tautra, avdelingsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket, er det bare tre som har en økning i trafikken i årets ti første måneder.

De tre er:

  • Åfarnes–Sølsnes 1,7 %
  • Stranda–Liabygda 2,0 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 10,9 %

Av de ti forbindelsene med størst trafikk er reduksjonen hittil i år størst på Volda–Lauvstad. Sammenlignet med 2019 er nedgangen på 11 prosent.

Har stor påvirkning

Fylkeskommunedirektøren har i økonomiplanene for fylkesveisferjedriften lagt opp til en driftsramme, omsyntatt trafikkinntekter, på 657,6 millioner kroner for 2022 . Antallet biler har stor påvirkning på inntektene.

– Til tross for endring i ferjeprisene, ser vi at talen for oktober er bedre sammenlignet med septembertalen, sier Stig Helle-Tautra.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 4 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 7 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 7 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 8 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse