Antallet kjøretøy på fylkesveisferjene i Møre og Romsdal er på vei opp etter koronaen, men etter årets ti første måneder er biltrafikken fortsatt under nivået før pandemien.
Det viser statistikken etter oktobermåneden for ferjene som trafikkerer de 22 fylkesveisambandene, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.
Oktober-trafikken i 2021, sammenlignet med 2019
Oktobertrafikken i år var samlet sett 0,8 prosent bedre enn oktober i 2019, altså før koronaen. Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket hadde seks en økning i trafikken.
De seks er:
- Åfarnes–Sølsnes 9,5 %
- Seivika–Tømmervåg 4,5 %
- Eidsdal–Linge 8,6 %
- Stranda–Liabygda 9,6 %
- Solholmen–Mordalsvågen 0,9 %
- Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 1,9 %
Hittil i år, til og med oktober, sammenlignet med 2019
Akkumulert etter de ti første månedene i 2021, er fortsatt biltrafikken fire prosent under samme periode før covid-19-pandemien stengte ned Norge.
– Hovedårsaken til at vi ligger bak 2019, er lavere tall totalt for de seks første månedene i 2021 . Samtidig er det en positiv utvikling for kjøretøy over seks meter som ligger fem prosent over 2019, sier Stig Helle-Tautra, avdelingsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket, er det bare tre som har en økning i trafikken i årets ti første måneder.
De tre er:
- Åfarnes–Sølsnes 1,7 %
- Stranda–Liabygda 2,0 %
- Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 10,9 %
Av de ti forbindelsene med størst trafikk er reduksjonen hittil i år størst på Volda–Lauvstad. Sammenlignet med 2019 er nedgangen på 11 prosent.
Har stor påvirkning
Fylkeskommunedirektøren har i økonomiplanene for fylkesveisferjedriften lagt opp til en driftsramme, omsyntatt trafikkinntekter, på 657,6 millioner kroner for 2022 . Antallet biler har stor påvirkning på inntektene.
– Til tross for endring i ferjeprisene, ser vi at talen for oktober er bedre sammenlignet med septembertalen, sier Stig Helle-Tautra.