Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Redaksjonen
Artikkel
25 november 2021 09:28
Del på Facebook
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergeforbindelsen Seivika–Tømmervåg har en økning på 4,5 prosent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antallet kjøretøy på fylkesveisferjene i Møre og Romsdal er på vei opp etter koronaen, men etter årets ti første måneder er biltrafikken fortsatt under nivået før pandemien.

Det viser statistikken etter oktobermåneden for ferjene som trafikkerer de 22 fylkesveisambandene, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Oktober-trafikken i 2021, sammenlignet med 2019

Oktobertrafikken i år var samlet sett 0,8 prosent bedre enn oktober i 2019, altså før koronaen. Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket hadde seks en økning i trafikken.

De seks er:

annonse

  • Åfarnes–Sølsnes 9,5 %
  • Seivika–Tømmervåg 4,5 %
  • Eidsdal–Linge 8,6 %
  • Stranda–Liabygda 9,6 %
  • Solholmen–Mordalsvågen 0,9 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 1,9 %

Hittil i år, til og med oktober, sammenlignet med 2019

Akkumulert etter de ti første månedene i 2021, er fortsatt biltrafikken fire prosent under samme periode før covid-19-pandemien stengte ned Norge.

– Hovedårsaken til at vi ligger bak 2019, er lavere tall totalt for de seks første månedene i 2021 . Samtidig er det en positiv utvikling for kjøretøy over seks meter som ligger fem prosent over 2019, sier Stig Helle-Tautra, avdelingsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Av de ti mest trafikkerte forbindelsene i fylket, er det bare tre som har en økning i trafikken i årets ti første måneder.

De tre er:

  • Åfarnes–Sølsnes 1,7 %
  • Stranda–Liabygda 2,0 %
  • Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya 10,9 %

Av de ti forbindelsene med størst trafikk er reduksjonen hittil i år størst på Volda–Lauvstad. Sammenlignet med 2019 er nedgangen på 11 prosent.

Har stor påvirkning

Fylkeskommunedirektøren har i økonomiplanene for fylkesveisferjedriften lagt opp til en driftsramme, omsyntatt trafikkinntekter, på 657,6 millioner kroner for 2022 . Antallet biler har stor påvirkning på inntektene.

– Til tross for endring i ferjeprisene, ser vi at talen for oktober er bedre sammenlignet med septembertalen, sier Stig Helle-Tautra.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Lama Vik 1 måneder siden Aksekamper i valgkampen
Kva meiner du her, Hofset? "Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning ...
Lama Vik 1 måneder siden Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Kva med eit kompromiss, Hofset? Vi bygger Møreaksen konvensjonelt, og så blir Langfjordsambandet pilot for senketunnell? Då er vi kvitt ...
jon ingar eik 1 måneder siden Ei fylkeskommune i «sus og i dus»
Begynn med og flytte ut den politiske kameraderi bedriften Statens Veivesen ut i fra Molde, kanskje helt ut av Fylket,  ...
Terje Sundsbø 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Rolf Erik PedersenMed gratis ferger vil fergeavløsningsmidlene for Møreaksen øke, og bompengene minke.En rabattert billett på ferga mellom Molde og Vestnes koster ...
Rolf Erik Pedersen 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Terje SundsbøTror vi må forholde oss til realiteten at Møreaksen, og Tautratunellen vil bli alt for dyr å bruke.Må nok ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte