Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
01 desember 2021 12:37
Oppgraderingen av Vågen i Kristiansund er et av mange eksempler på byutviklingstiltak som har fått støtte gjennom Byen som regional motor. Foto: Terje Aamodt
Oppgraderingen av Vågen i Kristiansund er et av mange eksempler på byutviklingstiltak som har fått støtte gjennom Byen som regional motor. Foto: Terje Aamodt

Kultur, næring- og folkehelseutvalget fordeler 1, 9 mill. kr til prosjekt for å styrke attraktiviteten i Kristiansund, byromprosjekt i Ålesund og innbyggerlab i Molde.

Tirsdag 30. november fordelte utvalget støtte til disse tiltakene gjennom prosjektet Byen som regional motor:

  • 450.000 kr til forprosjekt Attraktiv region, i Kristiansund. Prosjektet skal legge grunnlag for et regionalt samarbeid om å styrke attraktiviteten til Kristiansund og kommunene rundt. Det skal se på hva som skal til for å skape vekst, og tiltak for å oppnå veksten.
  • 650.000 kr til utvikling av St. Olavs plass, Korsatunellen og Harald Torsviks Plass. Byrommene skal rustes opp og sees i sammenheng med arbeidet med kollektivknutepunkt i Ålesund sentrum. Midlene kommer i tillegg til midler som er tildelt tidligere.
  • 800.000 kr til Innbygger Lab i Molde: et rom for medvirkning for innbyggerne i kommunen. Gjennom laben skal kommunen gi informasjon, vise fram utviklingsarbeid, og samle innspill fra innbyggerne – gjennom digitale kanaler og utstillingsmateriell. Midlene kommer i tillegg til midler som er tildelt tidligere.

Samarbeid om byutvikling

Det var Møre og Romsdal fylkeskommune som satte i gang samarbeidet om bærekraftig byutvikling mellom Molde, Kristiansund og Ålesund i prosjektet «Byen som regional motor» (BRM) i 2012.

Prosjektet har hatt som mål å utvikle attraktive, godt fungerende, urbane sentret i byregionane som skal gjøre det mer attraktivt å bo i byene og omlandet.

I prosjektperioden 2017-2020 satte fylkeskommunen av 25 mill. kroner per år i støtte til utviklingstiltak i de tre byene.

Nye gangstier, fornyelse av byrom, skatepark, aktivitetstorg for barn og sjøfrontutvikling er eksempel på tiltak som byene har fått tilskudd til.

Nå er det foreslått at prosjektet skal videreføres som en del av Program for bærekraftig by- og tettstedutvikling.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Vidar Hölm 30 minutter siden Regionspørsmålet arkiveres – endelig!
Ja ser jo de jubler i molde over sine kjære naboer i nord. Nå får de NAV kontoret fra Kristiansund. ...
Vidar Hölm 1 timer siden Bypakken – bompenger til evig tid?
Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i ...
70% av befolkningen i Kristiansund driter i hvilket fylke de tilhører og flertallet av de som har en mening stortrives ...
@Terje G. FinnøyFor flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden er Møreaksen raskest. Det er kun 25% av de som krysser Romsdalsfjorden som ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden SVV fortsetter sin manipulasjon av E39 utredning
@Terje SundsbøOg her vrir og vender du igjen.Romsdalsaksen er kortest, flatest og mest fremtidsrettet som trase mellom Ålesund og Bergsøy.SVV og ...
@Terje G. FinnøyTrafikktellingene viser at kun 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk. Tilhengerne av Romsdalsaksen omgår fakta. For Romsdalsaksen vil ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte