Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
01 desember 2021 12:37
Del på Facebook
Oppgraderingen av Vågen i Kristiansund er et av mange eksempler på byutviklingstiltak som har fått støtte gjennom Byen som regional motor. Foto: Terje Aamodt
Oppgraderingen av Vågen i Kristiansund er et av mange eksempler på byutviklingstiltak som har fått støtte gjennom Byen som regional motor. Foto: Terje Aamodt
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kultur, næring- og folkehelseutvalget fordeler 1, 9 mill. kr til prosjekt for å styrke attraktiviteten i Kristiansund, byromprosjekt i Ålesund og innbyggerlab i Molde.

Tirsdag 30. november fordelte utvalget støtte til disse tiltakene gjennom prosjektet Byen som regional motor:

  • 450.000 kr til forprosjekt Attraktiv region, i Kristiansund. Prosjektet skal legge grunnlag for et regionalt samarbeid om å styrke attraktiviteten til Kristiansund og kommunene rundt. Det skal se på hva som skal til for å skape vekst, og tiltak for å oppnå veksten.
  • 650.000 kr til utvikling av St. Olavs plass, Korsatunellen og Harald Torsviks Plass. Byrommene skal rustes opp og sees i sammenheng med arbeidet med kollektivknutepunkt i Ålesund sentrum. Midlene kommer i tillegg til midler som er tildelt tidligere.
  • 800.000 kr til Innbygger Lab i Molde: et rom for medvirkning for innbyggerne i kommunen. Gjennom laben skal kommunen gi informasjon, vise fram utviklingsarbeid, og samle innspill fra innbyggerne – gjennom digitale kanaler og utstillingsmateriell. Midlene kommer i tillegg til midler som er tildelt tidligere.

Samarbeid om byutvikling

Det var Møre og Romsdal fylkeskommune som satte i gang samarbeidet om bærekraftig byutvikling mellom Molde, Kristiansund og Ålesund i prosjektet «Byen som regional motor» (BRM) i 2012.

Prosjektet har hatt som mål å utvikle attraktive, godt fungerende, urbane sentret i byregionane som skal gjøre det mer attraktivt å bo i byene og omlandet.

I prosjektperioden 2017-2020 satte fylkeskommunen av 25 mill. kroner per år i støtte til utviklingstiltak i de tre byene.

Nye gangstier, fornyelse av byrom, skatepark, aktivitetstorg for barn og sjøfrontutvikling er eksempel på tiltak som byene har fått tilskudd til.

Nå er det foreslått at prosjektet skal videreføres som en del av Program for bærekraftig by- og tettstedutvikling.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse