Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2021 09:36
Del på Facebook
Knut Kroepelien i Energi Norge mener at det er strømkundene som taper på at nettselskapene nå snur seg rundt og venter med å innføre ny nettleieordning fra nyttår.Foto: Lise Åserud / NTB
Knut Kroepelien i Energi Norge mener at det er strømkundene som taper på at nettselskapene nå snur seg rundt og venter med å innføre ny nettleieordning fra nyttår.Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enda flere nettselskaper jobber med å utsette innføringen av ny nettleieordning fra nyttår. Energi Norge mener at dette rammer strømkundene negativt.

Da flertallet på Stortinget før helgen ble enige om å utsette innføringen av ny nettleieordning fra nyttår, meldte flere strømleverandører at de ville følge opp vedtaket og reversere prosessen med ny nettleieordning.

Mandag vil enda flere selskaper utsette innføringen, melder Energi Norge – interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen for energiselskap. Men det er ikke nødvendigvis positivt for strømkundene.

– Etter å ha jobbet på spreng for å innføre en mer rettferdig og kostnadsbesparende nettleie fra nyttår, kaster nå mange nettselskaper seg rundt for å kunne beholde den gamle modellen. Det er strømkundene som står igjen som taperne etter den politiske vinglingen i denne saken, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Han mener at dette ikke vil bety noe for den samlede nettleien for strømkundene – som fortsatt bestemmes av myndighetene helt uavhengig av prismodell.

– Helomvendingen betyr bare at folk med lavt og jevnt strømforbruk fortsatt må subsidiere elbileiere og andre med stort samtidig forbruk som påfører strømnettet milliardinvesteringer, sier Kroepelien i en pressemelding.

Selv om mange nettselskaper utsetter innføringen av den nye nettleien, vil mange gjennomføre den som planlagt, noe de har full anledning til.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse