Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
07 januar 2022 20:55
Del på Facebook
Hurtigruten «Roald Amundsen» på havna i Kristiansund sommeren 2020. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigruten «Roald Amundsen» på havna i Kristiansund sommeren 2020. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 8. januar starter årets cruisesesong på Nordmøre med anløp av eksedisjonscruiseskipene «Maud» og «Otto Sverdrup». Hvis årets cruiseanløp gjennomføres som planlagt med 53 anløp og opp mot 40.000 cruisegjester, blir 2022 det beste cruiseåret siden 2015.

Etter to år med kun få gjennomførte cruiseanløp, ser prognosene for 2022 lovende ut. Både i Kristiansund og i Norge for øvrig, ligger det an til forventet vekst i cruisetrafikken i forhold til 2019.

– Det ligger an til å bli et rekordår for cruise til Kristiansund og Nordmøre. Vi har en fin økning i antallet anløp av ordinære cruiseskip, og i tillegg har markedet for ekspedisjonscruise tatt av. Hurtigruten Expeditions står for 25 anløp i 2022. I tillegg er det meldt inn 28 anløp fra andre rederier, alt fra små ekspedisjonsskip til «sværingen» AIDAperla med kapasitet til 4350 gjester, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Opp mot 40.000 cruisegjester

Ved maks kapasitet betyr dette opp mot 40.000 cruisegjester fordelt på 53 anløp, inkludert 3 anløp til Smøla og 2 til Averøy. I 2020 var det til sammenligning forventet 16.500 cruisegjester til Nordmøre med 22 anløp til Kristiansund, 2 til Smøla og 1 til Averøy. Se cruiselisten for Kristiansund og Nordmøre 2022 (vedlagt pdf).

– Det er også kjekt at vi for første gang har cruiseanløp i samtlige av årets 12 måneder. Å strekke cruisesesongen og spre anløpene er en positiv utvikling i tråd med det næringen ønsker og jobber for, sier Erika Indergaard.

Voksende marked

Markedet for ekspedisjonscruise er i sterk vekst og kjennetegnes av mindre skip med lavere antall passasjerer. Disse er gjerne mer interessert i aktive opplevelser litt unna masseturismen.

Tyskland og Storbritannia er fortsatt de desidert viktigste markedene for cruise til Nordmøre, fulgt av USA. I 2022 kommer også det franske luksusrederiet Ponant med to anløp til Averøy. Passasjerene skal sykle fra Molde og oppleve blant annet Atlanterhavsveien fra sykkelsetet. Atlanterhavstunnelen gjør at det er greiest å ta de om bord igjen på Averøy-siden.

Lokal verdiskaping

– Det blir spennende å se hvordan cruiseåret blir. Vi krysser fingrene for at ting normaliserer seg og at vi får gjennomført anløpene som planlagt. Fravær og betydelig reduksjon i cruisetrafikk og kystruten gjennom snart to år med pandemi har ikke bare påvirket oss og andre havner, men også fått konsekvenser for tilbydere av opplevelser, handel, servering, guider og busselskap. Cruise- og passasjertrafikk har stor betydning for lokal verdiskaping og arbeidsplasser langs hele norskekysten, sier Erika Indergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse