Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 februar 2022 13:41
Del på Facebook
Førere av vannscootere og båter som går i over 50 knop må fra neste sommer ha et eget høyhastighetsbevis. Nå jobber Sjøfartsdirektoratet med å godkjenne kurssteder slik at det skal bli mulig å ta beviset allerede i år.Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
Førere av vannscootere og båter som går i over 50 knop må fra neste sommer ha et eget høyhastighetsbevis. Nå jobber Sjøfartsdirektoratet med å godkjenne kurssteder slik at det skal bli mulig å ta beviset allerede i år.Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra neste sommer må du ha et høyhastighetsbevis for å kunne føre motorbåter som kan gå i over 50 knop. Fra denne sommeren skal det bli mulig å ta kurs.

Fra 1. juni 2023 innføres den nye regelen om at man må ha høyhastighetsbevis for å kunne føre fritidsbåter, inkludert vannscootere, som kan gå i 50 knop eller mer.

For å ta dette beviset må man gjennomføre et kurs med både en teoridel og en praktisk prøve. Den praktiske delen vil skille mellom båt og vannscooter, da disse fartøyene krever ulik opplæring.

Sjøfartsdirektoratet skal godkjenne kursstedene og jobber nå med å ferdigstille kravene de vil sette til dem som skal drive opplæring. Tanken er at båtførere skal kunne ta kurs allerede fra sommeren 2022. Dermed kan de som ønsker det, få mulighet til å ta beviset i god tid før neste sommer.

For å få utstedt høyhastighetsbeviset må du ha bestått kurset, oppfylle kravet om å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt (vanlig båtførerbevis) og være over 18 år.

– Hovedformålet med å innføre høyhastighetsbevis er å gi båtførere økt kunnskap og bedre holdninger slik at antall ulykker ved bruk av fritidsfartøy reduseres, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Høyhastighetskurset skal gi kursdeltakerne verktøy til selv å kunne vurdere risiko og farer ved båtkjøring i høy hastighet, og dette blir vektlagt fremfor opplæring i kjøreteknikk.

Både Kongelig Norsk Båtforbund og Redningsselskapet er positive til innføringen av et høyhastighetsbevis. Sistnevnte er også aktuell som en av kurstilbyderne.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse