Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2022 19:44
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre om bord i et av de første overvåkingsflyene P-8A Poseidon som kom til Evenes militære flyplass. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre om bord i et av de første overvåkingsflyene P-8A Poseidon som kom til Evenes militære flyplass. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvaret har mottatt ett av de nye overvåkingsflyene P-8A Poseidon. Statsminister Jonas Gahr Støre sier at de nye flyene vil styrke kapasiteten i nord.

– P8 er en formidabel plattform for å overvåke våre havområder. En helt ny og styrket kapasitet som gir norske og allierte sivile og militære myndigheter et bedre grunnlag for å forstå og til å fatte beslutninger, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i en tale på Evenes flystasjon tirsdag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Talen ble holdt under markeringen for mottak av Forsvarets nye overvåkingsfly P-8A Poseidon på Evenes, der også forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) og sjef for luftforsvaret Rolf Folland var til stede.

– Avgjørende for vår sikkerhet

Norge inngikk i 2017 avtale om anskaffelse av fem P-8-fly fra amerikanske myndigheter, og Forsvarsmateriell skal fram mot 2025 levere alle fem sammen med nødvendig utrustning til Forsvaret.

Allerede i løpet av 2023 er planen at de nye flyene skal ta over oppgavene som P-3 Orion har hatt i over 60 år ut fra Andøya. De nye maritime overvåkingsflyene skal overvåke Norges enorme havområder.

– Overvåkingsflyet er en viktig del av regjeringens mål om å styrke forsvarsevnen i Nord-Norge. Den er ikke vedtatt på grunn av det som skjer i Europa i dag, men som en lang linje i hvordan vi er moderne øyne og ører i nord, sa Støre under markeringen tirsdag.

Støre påpekte at de nye flyene er viktige for beredskapen i nord og vil hente inn informasjon om militær aktivitet i Norges nærområder.

– Det er helt avgjørende for vår sikkerhet og for sikkerheten til våre allierte i Nato, sa han.

Basert på sivilt Boeing-fly

Norge er et av åtte land som har valgt P-8A Poseidon som sitt nye maritime patruljefly. I løpet av året kommer det ytterligere to slike fly til Norge.

Flyet er basert på det sivile passasjerflyet Boeing 737 med oppgraderinger og tilpasninger for militær bruk. Flyene gjør det også lettere å oppdage ubåter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er planlagt at det skal være ti besetninger på rundt ti personer på de fem P8-A-flyene.

Sjef for luftforsvaret, Rolf Folland, mener at den sikkerhetspolitiske situasjonen kanskje gjør de norske overvåkingsflyene enda viktigere enn de har vært.

– Det har vært en viktig oppgave for oss i alle år å bygge et situasjonsbilde på ubåter som opererer i nordområdene, spesielt strategiske ubåter som kan bære atomvåpen. Den sikkerhetspolitiske situasjonen vi er oppi nå, aktualiserer jo det behovet enda mer, sier han til NTB.

– Hakket skarpere

Han kaller ikke flyet en revolusjon, men en bedre kapasitet. Den har høyere hastighet, lengre rekkevidde, utholdenhet og lastekapasitet – så man kan ha med seg bøyer, våpen og flere sensorer.

– Den er hakket skarpere på mange områder, men det er ikke noen helt ny måte å drive maritim overvåking på, sier Folland.

Etter planen skal flyet begynne sitt oppdrag i august 2023.

– Nå begynner vi en periode som heter operativ test med evaluering, hvor vi finner ut hvordan vi skal bruke flyene under norske forhold. Men sensorene er skrudd på fra første tur med maskinen.

– Det er gradvis, og vi begynner å levere allerede nå, så blir det mer og mer.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fakta om de nye maritime overvåkingsflyene P-8A

 

• Avtalen om leveranse av fem P-8A for å erstatte dagens P-3 Orion og DA-20 Jet Falcon ble inngått med amerikanske myndigheter i mars 2017.

• Avtalen er en såkalt Foreign Military Sales-kontrakt som innebærer at norske myndigheter, ved Forsvarsmateriell, bestiller flyene fra amerikanske myndigheter, som igjen anskaffer dem fra flyprodusenten Boeing.

• Det første av de nye flyene som kom til Norge, har navnet Viking. Norges første av de nye maritime overvåkingsflyene, P-8 Poseidon, landet for første gang på norsk jord klokka 21.30 torsdag 24. februar.

• Allerede i løpet av 2023 er planen at de nye flyene skal ta over oppgavene som P-3 Orion har hatt i over 60 år ut fra Andøya. I 2025 vil både P-8 og F-35 være fullt operative.

• Prosjektets kostnadsramme er på cirka 11 milliarder 2021-kroner.

• Norge er et av åtte land som har valgt P-8A Poseidon som sitt nye maritime patruljefly. Flyet er basert på det sivile passasjerflyet Boeing 737 med oppgraderinger og tilpasninger for militær bruk.

• P-8 Poseidon har som hovedoppgave å ivareta maritim overvåking og bidra til å bygge situasjonsforståelse i norske nærområder. Dagens P-3 Orion og fremtidens P-8 Poseidon er helt essensielle i dette viktige oppdraget. En videreføring av MPA-driften på Evenes innebærer en satsing på forsvarsevnen i nord som har stor betydning for Norge og Nato, og som er tilpasset dagens trusselbilde.

Kilde: Regjeringen

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse