Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 mars 2022 07:39
Del på Facebook
Flere ferjer må bygges i Norge, krever Lars Haltbrekken i SV og Fellesforbund-leder Jørn Eggum. Fjord1s ferje Eresfjord fra 2019 er en av mange som ble bygget i Tyrkia. Foto: Terje Pedersen / NTB
Flere ferjer må bygges i Norge, krever Lars Haltbrekken i SV og Fellesforbund-leder Jørn Eggum. Fjord1s ferje Eresfjord fra 2019 er en av mange som ble bygget i Tyrkia. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SVs Lars Haltbrekken mener det er meningsløst at flere ferjer som skal trafikkere norske fjorder, bygges i utlandet. Han får støtte fra LO-topp.

Før 2015 ble 82 prosent av ferjene bygget ved norske verft. Etter 2015 har andelen sunket til 41 prosent, og det er Tyrkia som har tatt over mange av kontraktene, skriver VG.

Annonse
Annonse

– Ser vi på tallene år for år, viser det at denne utviklingen har forsterket seg de siste årene, sier energi- og klimapolitisk talsperson Lars Haltbrekken i SV.

Han viser til en rapport Strategisk Ruteplan AS har utarbeidet for Norsk Industri og omtaler utviklingen som «dramatisk og alarmerende».

– Regjeringen må sørge for å stramme inn regelverket slik at norske verft får oppdragene, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Haltbrekken og Eggum mener det blant annet kan gjøres ved å stille strengere krav til HMS i anbudene og viser til at verken EØS-regelverket eller andre internasjonale regelverk er til hinder for å lage regler som gjør at norske verft kan vinne anbudene.

– Skal vi som nasjon lykkes med den grønne omstillingen, ikke minst hydrogen, som det er politisk enighet om at vi skal satse på, så må regjeringen vise handlekraft, sier Eggum

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke love nye rammevilkår, men sier at norsk maritim næring er konkurransedyktig, og at han legger til grunn at de er med i konkurransen om utrustning av det nye riksveisambandet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse