Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2022 08:45
Del på Facebook
Fra januar til februar i år steg matvareprisene 4,5 prosent, viser nye tall fra SSB. Foto: Heiko Junge / NTB
Fra januar til februar i år steg matvareprisene 4,5 prosent, viser nye tall fra SSB. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En uvanlig høy prisvekst på matvarer, samt stigende priser på drivstoff, bidro til at Konsumprisindeksen (KPI) steg med 1,1 prosent fra januar til februar.

Matvareprisene steg med 4,5 prosent fra januar til februar, noe som ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er en sjelden stor oppgang.

Annonse
Annonse

I tillegg steg prisene på drivstoff og smøremidler 5,7 prosent i samme periode. I februar var prisene i denne kategorien 21,2 prosent høyere enn samme måned i fjor.

Når det gjelder prisen for elektrisitet inkludert nettleie, falt prisen med 5,5 prosent fra januar til februar – men er likevel langt høyere enn samme periode i fjor. Fra februar i fjor til februar i år steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 8,9 prosent.

KPI steg fra februar i fjor til februar i år 3,7 prosent, som er opp fra 3,2 prosent forrige måned.

Dyrere mat

– Den store månedsoppgangen må sees i sammenheng med de årlige forhandlingene mellom leverandørene og kjedene, sier seksjonssjef i SSB Espen Kristiansen om at matvareprisene steg 4,5 prosent fra januar til februar.

Varegruppene som bidro mest til oppgangen var prisene på ost og osteprodukter, som økte 5,7 prosent.

Prisene på kaffe er opp 8,0 prosent, mens prisene på iskrem steg med 5,3 prosent i samme periode.

Det var imidlertid flere grupper som hadde høyere oppgang enn dette. Blant annet steg prisene for pasta og couscous med 17,3 prosent, og hermetisk frukt 18,2 prosent.

Dyrere drivstoff

Også prisveksten oppover var drivstoff og smøremidler er med på å trekke prisveksten oppover.

Annonse
Annonse

– Det høye prisnivået for denne gruppen kan sees i sammenheng med høyere oljepris som følge av uro i markedet, sier Kristiansen.

Drivstoffprisene i Norge består av en betydelig del avgifter, noe som demper den relative påvirkningen av endringer i innkjøpspris.

Prisene på bensin og diesel steg med henholdsvis 6,0 og 5,9 prosent fra januar til februar.

Dyrere strøm

Også strømregningen merkes på folks lommebok, men prisene for elektrisitet inkludert nettleie falt med 5,5 prosent fra januar til februar.

Strømprisene i februar var på det laveste nivået siden juli 2021

– NVE peker på lavere forbruk som følge av mildt vær, i tillegg til mye vind i nabolandene våre, for å forklare de lavere prisene i februar, sier Kristiansen.

Ser man på det siste året, fra februar i fjor til februar i år, steg derimot prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 8,9 prosent.

Uten støtteordningen og den midlertidige reduksjonen i elavgiften ville elektrisitet inkludert nettleie vist en prisoppgang på rundt 53 prosent i samme periode.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse