Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 mars 2022 08:56
Del på Facebook
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ved Honningsvåg flyplass på vei med Widerøe til Kirkenes, en reise regjeringen vil gjøre billigere. Foto: Berit Roald / NTB
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ved Honningsvåg flyplass på vei med Widerøe til Kirkenes, en reise regjeringen vil gjøre billigere. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til høsten vil regjeringen legge fram en ny strategi for norsk luftfart, da er et av målene å erstatte flypassasjeravgiften med en ny avgift.

I regjeringens målsetting heter det at den nye avgiften skal ha en «reell klimaeffekt og bedre geografisk profil».

Flypassasjeravgiften skulle egentlig gjeninnføres 1. januar, men ble utsatt til sommeren som en del av koronakrisepakken.

Samferdselsdepartementet planlegger å legge fram strategien i høst. Den skal beskrive hvordan utslipp fra luftfarten kan kuttes og ta for seg hvordan regjeringen skal øke avgangene og senke prisene på kortbanenettet.

Annonse
Annonse

For såkalte FOT-ruter ønsker de å halvere prisene for passasjerer.

Dette er flyruter som ikke er kommersielt lønnsomme og dermed blir finansiert av staten, som for eksempel Widerøes rute mellom Førde og Oslo i sør, og Lakselv og Tromsø i nord.

Strategien omfatter i hovedsak kommersiell flytrafikk, men vil også ta for seg helikoptervirksomhet og droner.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse