Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2022 11:56
Del på Facebook
Markblomster langs en åkerkant på Langeland i Danmark. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB
Markblomster langs en åkerkant på Langeland i Danmark. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bønder i Norden har fått utvidet vekstsesongen og kan nå dyrke i tre uker mer enn tidligere.

Stavanger Aftenblad/E24 skriver at klimaforsker Inger Hanssen-Bauer er overrasket over at vekstsesongen er blitt så mye lengre allerede. Vekstsesongen er definert som dager med fem varmegrader eller mer.

– I Rogaland har vekstsesongen utvidet seg med litt mer enn tre uker, sier forskeren.

Sesongen er forlenget med to uker på våren og en uke på høsten. I snitt er vekstsesongen i de nordiske landene blitt 23 dager lenger i perioden 1991 til 2020 enn den var fra 1961 til 1990.

I Oslo er vekstsesongen utvidet med 12 dager, mens den er blitt utvidet med 18 dager i Bergen og 10 i Tromsø.

Annonse
Annonse

Jærbonden Kåre Wiig sier at han nesten kan dyrke året rundt nå.

– Jeg begynte å merke det for cirka fem år siden. Det er nesten ikke noen vinter lenger, sier bonden.

Forskerne regner med at vekstsesongen vil bli forlenget med en til to måneder innen slutten av århundret. Langs kysten blir det ti måneder i året med vekstsesong.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse