Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 april 2022 12:55
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) var tirsdag i Stortinget for å redegjøre om krigen i Ukraina. Her står han sammen med Høyre-leder Erna Solberg i vandrehallen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) var tirsdag i Stortinget for å redegjøre om krigen i Ukraina. Her står han sammen med Høyre-leder Erna Solberg i vandrehallen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) lover en avklaring i løpet av noen dager om den norske gjennomføringen av EUs havneforbud for russiske fartøyer.

Tirsdag møtte Støre i Stortinget for å redegjøre om krigen i Ukraina. I etterkant etterlyste flere partier svar om hvorfor EUs havneforbud ennå ikke er innført i Norge.

Annonse
Annonse

Men Norge kommer til å slutte seg til forbudet, forsikrer Støre.

Detaljene om hvordan dette skal skje, kommer ifølge ham «om veldig kort tid».

– Vi skal gjennomføre et havneforbud. Og det skal skje i oppfølging av det vedtaket EU har fattet, sier statsministeren. Han bekrefter at det er snakk om dager før saken legges fram.

Går inn i detaljene

Støre forklarer at Norge ikke har vært med på utformingen av regelverket i EU, og at det derfor har vært nødvendig å gjennomgå detaljene i det i etterkant.

– Vi må gjennomgå teksten fra EUs side og se den opp mot norske forhold. På kyst og hav har Norge den del særlige vurderinger som vi må gjøre – forhold knyttet til Svalbardtraktaten, søk og redning i havet, fiskerisamarbeid og fiskeriforvaltning og fartøystypene som omfattes, sier han.

Annonse
Annonse

I selve redegjørelsen understreket Støre at det er viktig at Norge fortsetter samarbeidet med Russland i havområdene i nord.

– Alle som ferdes langs kysten i nord, er tjent med det. Som kyststater er Norge og Russland også forpliktet til å samarbeide om forvaltningen av fiskebestander vi har felles, sa statsministeren.

– Solberg: Veldig lang tid

Både Høyre og Venstre har etterlyst raskere avklaring fra regjeringen. Høyre-leder Erna Solberg sa i debatten at det haster. Hun ga uttrykk for at regjeringen bruker unødvendig lang tid på å bestemme seg.

– Det tar veldig lang tid å bli ferdig med denne gjennomgangen. Og blant annet søk og redning er jo unntatt. Det er en differensieringsmulighet i det EU-regelverket. Jeg tenker at det er rom for høyere tempo, sier Solberg til NTB.

For hver dag som går, framstår det som om Norge er mindre på linje med EU-landene, mener Solberg. Støres forklaring om at det er mye som skal vurderes, kjøper hun ikke helt.

– Det som er særskilt, er forholdene rundt Svalbard, det er søk og redning, det er knyttet til fiskeri og landing og områdene rundt det. Utover det er det slik at vi bør ha et generelt forbud mot fartøy. Det betyr at man kan differensiere geografisk eller man kan differensiere rundt aktivitet, sier hun.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse