Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 april 2022 14:30
Del på Facebook
Havila Shipping har kontoret på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Havila Shipping har kontoret på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havila Kystruten får unntak fra sanksjonene mot Russland og får drive skipet Havila Capella i seks måneder. Forsikring for skipet er ikke på plass.

Utenriksdepartementet har gitt selskapet dispensasjon fra sanksjonene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kystruteskipet Havila Capella har vært strandet i Bergen siden 12. april. Årsaken er at Havila Kystruten leaser skip som eies av et russisk selskap, og sanksjonene mot Russland har skapt usikkerhet om forsikringsdekningen.

– Havila Kystruten er et norsk selskap, og våre skip seiler under norsk flagg. Denne beslutningen fra myndighetene gir oss en trygghet for fremtiden, sier administrerende direktør Bent Martini.

Fortsatt uklart om forsikring

Utenriksdepartementet understreker at det ikke har tatt stilling til dispensasjon for forsikringsstillelse i saken. Forsikring av Havila Capella vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskapene.

– Med beslutningen fra Utenriksdepartementet håper vi på en positiv tilbakemelding fra forsikringsselskapene og at de søker dispensasjon. Slik vi tolker det, bør det være mulig å få denne dispensasjonen, sier Martini.

Annonse
Annonse

Han håper at forsikringsselskapene vil gjeninnsette forsikringsdekningen, slik at Havila Capella så snart som mulig kan gjenoppta sine seilinger langs norskekysten.

Nytt eierskap skal på plass

Selskapet jobber med å refinansiere sine skip for å bryte alle bånd til russiske selskaper.

Målet er å få på plass nytt eierskap før dispensasjonsperioden utløper.

– Målet vårt er at skipet skal eies 100 prosent av Havila Kystruten Operations AS, med en annen finansieringsløsning enn den vi har i dag sier Bent Martini.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøUoppfordra?Du har på innpust og utpust promotert Vik til Molde  med ukritisk oppstart i Molde.  Der ligg ein grunnleggende ide om ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu har ikkje lest dokumentet med vedlegg.
Terje Sundsbø 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr sjikane normal respons fra Naturvernforbundet? Hva med å gjøre et forsøk på å besvare spørsmålet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse