Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 april 2022 14:30
Del på Facebook
Havila Shipping har kontoret på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Havila Shipping har kontoret på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havila Kystruten får unntak fra sanksjonene mot Russland og får drive skipet Havila Capella i seks måneder. Forsikring for skipet er ikke på plass.

Utenriksdepartementet har gitt selskapet dispensasjon fra sanksjonene.

Annonse
Annonse

Kystruteskipet Havila Capella har vært strandet i Bergen siden 12. april. Årsaken er at Havila Kystruten leaser skip som eies av et russisk selskap, og sanksjonene mot Russland har skapt usikkerhet om forsikringsdekningen.

– Havila Kystruten er et norsk selskap, og våre skip seiler under norsk flagg. Denne beslutningen fra myndighetene gir oss en trygghet for fremtiden, sier administrerende direktør Bent Martini.

Fortsatt uklart om forsikring

Utenriksdepartementet understreker at det ikke har tatt stilling til dispensasjon for forsikringsstillelse i saken. Forsikring av Havila Capella vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskapene.

– Med beslutningen fra Utenriksdepartementet håper vi på en positiv tilbakemelding fra forsikringsselskapene og at de søker dispensasjon. Slik vi tolker det, bør det være mulig å få denne dispensasjonen, sier Martini.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han håper at forsikringsselskapene vil gjeninnsette forsikringsdekningen, slik at Havila Capella så snart som mulig kan gjenoppta sine seilinger langs norskekysten.

Nytt eierskap skal på plass

Selskapet jobber med å refinansiere sine skip for å bryte alle bånd til russiske selskaper.

Målet er å få på plass nytt eierskap før dispensasjonsperioden utløper.

– Målet vårt er at skipet skal eies 100 prosent av Havila Kystruten Operations AS, med en annen finansieringsløsning enn den vi har i dag sier Bent Martini.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse