Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2022 09:11
Del på Facebook
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 39,4 prosent fra april 2021 til april 2022. Uten den statlige strømstøtten ville prisveksten vært 90 prosent de siste tolv månedene, ifølge SSB. Foto: Lise Åserud / NTB
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 39,4 prosent fra april 2021 til april 2022. Uten den statlige strømstøtten ville prisveksten vært 90 prosent de siste tolv månedene, ifølge SSB. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsumprisindeksen (KPI) steg 5,4 prosent fra april i fjor til april i år. Uten strømstøtte ville prisveksten vært på 7,2 prosent.

Økningen på 5,4 prosent er den høyeste aprilmålingen på over 30 år og langt høyere enn økonomene hadde spådd, skriver Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Uten strømsubsidiene til husholdningene og reduksjonen i elavgiften ville vi hatt en prisoppgang for elektrisitet inkludert nettleie på rundt 90 prosent de siste tolv månedene, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 39,4 prosent fra april 2021 til april 2022. Tolvmånedersendringen er med dette høyere enn den var i mars da den var på 23,8 prosent.

Fra mars til april steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie med hele 14 prosent.

– Det er først og fremst økte priser på strøm og flybilletter som gjør at vi får denne økningen i veksttakten, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

39 prosent dyrere flybilletter

Fra mars til april i år steg prisene på strøm og passasjertransport med fly med henholdsvis 14 og 39 prosent. I samme periode i fjor steg prisene på strøm med 1,1 prosent, mens de estimerte prisene på passasjertransport med fly steg med 6,9 prosent.

Økte priser på matvarer bidro også til å trekke veksttakten opp i april.

– Matvareprisene steg med 1 prosent fra mars til april i år. I samme periode i fjor var det et moderat fall i disse prisene. De sterkere vekstratene fra mars til april i år sammenlignet med i fjor gjør at 12-månedersendringen i KPI er større i april enn i mars, sier Kristiansen.

Subsidier trekker inflasjonen ned

KPI justert for avgiftsendringer og energivarer, KPI-JAE, også kalt underliggende inflasjon, steg med 2,6 prosent fra april 2021 til april 2022, opp fra 2,1 prosent i mars. Denne underliggende inflasjonen er langt over Norges Banks mål på 2 prosent og også langt høyere enn 2,3 til 2,4 prosent, som var spådommen.

– Vi venter, i likhet med Norges Bank, at kjerneinflasjonen (KPI-JAE) vil øke fra 2,1 prosent i mars til 2,3 prosent i april. Bloomberg-konsensus venter en noe sterkere oppgang til 2,4 prosent, skrev seniorøkonom Knut A. Magnussen i morgenrapporten fra DNB Markets før KPI-tallene ble publisert tirsdag.

Han skriver videre at samlet inflasjon ville vært vesentlig høyere uten strømsubsidier.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse