Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 mai 2022 21:11
Del på Facebook
Det står 413 fotobokser langs norske veier. Kapasitetsproblemer, både hos politiet og Vegvesenet, er årsaken til at ikke alle boksene står på hele tiden. Foto: Kyrre Lien / NTB
Det står 413 fotobokser langs norske veier. Kapasitetsproblemer, både hos politiet og Vegvesenet, er årsaken til at ikke alle boksene står på hele tiden. Foto: Kyrre Lien / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Politidirektoratets mål for hvor mange fartssyndere som skal tas av fotobokser, er justert opp fra 180.000 tidligere år til 250.000 i år.

Fotoboksene har til nå bare vært i drift deler av døgnet.

– Nå skrur vi boksene på slik at de er på cirka 90 prosent av døgnet. Det gjelder alle fotobokser i hele landet. Antakelig kommer omtrent 70.000 flere til å bli tatt i fotoboks i år enn tidligere år, sier fagdirektør Runar Karlsen i Politidirektoratet til NRK.

Avgjørelsen ble tatt før de mange dødsulykkene i april og mai i år. Politiet og Statens vegvesen håper tiltaket vil føre til færre alvorlige ulykker.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er et trafikksikkerhetstiltak for å få ned farten, for farten tar liv. Vi vet at fotoboksene, både punktmålingene og strekningsmålingene, virker inn på trafikksikkerheten, sier Karlsen.

Kapasitetsproblemer, både hos politiet og Vegvesenet, er årsaken til at ikke alle boksene står på hele tiden.

Det står 413 fotobokser langs norske veier. 273 av dem driver punktmåling, mens de andre står langs veier der gjennomsnittsfarten registreres.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse