Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 juni 2022 21:36
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran sier at byggingen av Ocean Space Centre vil starte i høst. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran sier at byggingen av Ocean Space Centre vil starte i høst. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har høstet kritikk for forslaget om å utsette gigantprosjektet Ocean Space Centre i Trondheim. Nå snur de, selv om kostnadene igjen øker.

– Det å ha god kostnadskontroll er viktig for regjeringen. Vi har sett hvordan det har gått tidligere når man ikke har hatt det, prosjekter som har sprukket med mange, mange milliarder. Vi har nå fått på plass et mye strengere regime for å ha kontroll på kostnadene, som også innebærer månedlige rapporteringer om prosjektet, sier Skjæran til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Regjeringen foreslo i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett å utsette prosjektet i tillegg til et budsjettkutt på nær en halv milliard kroner. Dette utløste massiv kritikk fra flere hold.

Mandag kom altså nyheten om at prosjektet likevel fortsetter som planlagt – til tross for økte kostnader. Det var VG som meldte om saken først.

I brevet til finanskomiteen skriver statsråden at regjeringen i høstens budsjettproposisjon vil varsle Stortinget om mulige forslag til justeringer og kutt med sikte på å holde prosjektet innenfor kostnadsrammene.

– Sånn som med alle andre store prosjekter som går over flere år, så må det følges opp i hvert enkelt statsbudsjett. Klarer vi ikke å holde oss innenfor kostnadene på enkelte deler av prosjektet, så må vi ta fra andre deler, sier han.

– Rett å ta en fot i bakken

Ocean Space Centre, som har hatt en kostnadsramme på 8,2 milliarder kroner, skal bli et banebrytende forskningssenter for havromsteknologi. Byggestart er planlagt i år.

Regjeringens forslag til utsettelse fikk flere Ap-topper til å se rødt. Også LO og NHO kom med saftig kritikk. I brevet fra Skjæran står det at Statsbygg i samråd med NTNU og Sintef har fått i oppdrag å identifisere kutt og forenklinger for prosjektene.

– I den økonomiske situasjonen vi er i, var det helt rett å ta en fot i bakken. Det koker i norsk økonomi, og vi ønsket å gå gjennom alle kostnadskrevende prosjekter fordi vi er nødt til å ta ned den offentlige pengebruken, sier statsråden.

Skjæran skriver at nye kostnadsanslag for byggeprosjektet viser at kostnadene øker med 837 millioner kroner, sammenlignet med budsjettproposisjonen i fjor høst. Det vil derfor være nødvendig å øke rammen i revidert nasjonalbudsjett fra 95 til 230 millioner kroner.

Annonse
Annonse

– Hvis Stortinget finner rom for de 135 millionene som trengs, så kan kontraktene signeres og byggingen komme i gang.

SV: Overrasket

Snuoperasjonen skaper forundring hos SV, som sier dette er uavklart i de pågående budsjettforhandlingene.

– Vi er svært forundret over at regjeringen foretar en snuoperasjon uten at det er avklart med SV i forhandlingene om budsjettet som pågår nå, sier SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes i en uttalelse til NTB.

Han er også overrasket over at finansieringen foreslås ved å øke rammen for revidert nasjonalbudsjett, noe som i praksis medfører økt oljepengebruk.

– Så langt har de nektet å åpne for å redde norsk bistand gjennom oljepengebruk, som i motsetning til dette ikke har noen betydning for inflasjon, sier Fylkesnes videre.

NHO og LO: Svært gledelig

NHO gleder seg over at regjeringen har lyttet til kritikken, som kom fra blant andre NHO og LO, i tillegg til flere av forskningsmiljøene, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

– Det er vesentlig at vi investerer i utviklingen av fremtidens teknologi innenfor havbruk, marin sektor og andre havnæringer som representerer noen av de viktigste naturfortrinnene Norge har, sier NHO-sjefen.

– Nå håper vi at vi kan holde stø kurs i dette prosjektet fremover, fordi det trenger både næringslivet og klimaet, sier han.

Også LO-leder Peggy Hessen Følsvik er fornøyd med avgjørelsen.

– Ocean Space Centre får en viktig rolle for regjeringens store havvindsatsing og sørger for å skape arbeidsplasser og kutte utslipp. Dette er en satsing som gjør at Norge kan ligge helt i front på alle de nye havnæringene, ved å videreutvikle teknologien vi allerede har, sier hun.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse