Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
08 juni 2022 10:40
Del på Facebook
Ved å bruke et slik måleinstrument for Pegasus-helikopter får forskerne god oversikt over geologien. Foto: NGU
Ved å bruke et slik måleinstrument for Pegasus-helikopter får forskerne god oversikt over geologien. Foto: NGU
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra neste uke og i seks uker fremover kan du flere steder i fylket se et helikopter flyve i lav høyde med en sonde hengende under, opplyser fylkeskommunen.

Helikoptret gjør geofysiske målinger i regi av Norges geologiske undersøkelse (NGU). Arbeidet skjer i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune, som et ledd i kartleggingen av mineralressursene i fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Flyvningene skjer i et stort område fra Kristiansund og sørvestover via Molde mot Ålesund, skriver NGU i en pressemelding.

Dette er området for de geofysiske målingene. De røde ringene angir vernede områder som ikke blir omfattet av flyvningen. Illustrasjon: NGUDette er området for de geofysiske målingene. De røde ringene angir vernede områder som ikke blir omfattet av flyvningen. Illustrasjon: NGU

Målesonde under helikoptret

I undersøkelsene bruker NGU en elektromagnetisk målesonde, som henger under helikoptret. Sonden registrerer elektrisk motstand i bakken og lokale variasjoner i jordens magnetfelt. Det bidrar i den generelle geologiske kartleggingen.

Samtidig blir det samlet inn informasjon om radioaktive element i bakken. Disse undersøkelsene kan avdekke mulige cesium-rester etter Tsjernobyl-ulykken i 1986 . Naturlige bakgrunnsverdier kan også gi en pekepinn på radonnivået i bygningsmassen.

Flyger i konstant høyde

Målingene blir utført av det innleigde helikopterselskapet Pegasus Helicopter AS fra Gardermoen, sammen med NGU. Selve målingene skjer ved at helikoptret flyger i parallelle linjer med en konstant høyde på 60-75 meter over bakken. Det blir ikke gjort målinger i dårlig vær, som tåke, regn, snø eller sterk vind.

Annonse
Annonse

Dataene blir etter hvert åpent tilgjengelig for alle i kartdatabasen på NGU sine nettsider.

NGU skriver at de vil forsøke å gjøre målingene i nært samarbeid med lokalbefolkningen. Bestemt verneområder eller naturreservat blir ikke omfattet av flygningene. Dersom målingene ikke kan gjøres grunnet annen aktivitet, ønsker NGU å bli kontaktet slik at mindre justeringer i måleopplegget kan bli gjort.

Presserende behov

Behovet for kartlegging av mineralressurser er presserende. Det har ikke vært gjort geologiske undersøkelser og oppdatering av kunnskapen om mineralressursene i Møre og Romsdal av større omfang på mange år.

Samarbeidsavtalen mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og NGU omfatter undersøkelser av mineralpotensialet for jern, titan, vanadium og andre mineralske ressurser, vurdering av muligheter for eksportretta pukkproduksjon, kartlegging av geologisk arv for blant annet reiselivet, samt geokjemiske undersøkelser.

Avtalen gjelder fra 1. mai i år og har en samlede verdenen på 15 millioner kroner over tre år. Utgiftene blir fordelt med 7,5 millioner kroner på hver part.

– Foreløpig gjør vi bare en kartlegging av mineralressursene. Selv om vi skulle avdekke et potensial for utvinning, så er det viktig å presisere at det er mange faktorer som spiller inn før det eventuelt vil skje, sier Eivind Vartdal Ryste, seksjonsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse