Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2022 15:09
Del på Facebook
Gruvebyen Barentsburg på Svalbard.Foto: Berit Roald / NTB
Gruvebyen Barentsburg på Svalbard.Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De russiske varene som ble stoppet på grensa til Norge, fraktes nå videre med norske transportører til Barentsburg på Svalbard, bekrefter UD.

– To konteinere med forsyninger til Barentsburg er nå på vei i et norsk skip til Longyearbyen, sier pressetalsperson Ane Lunde i Utenriksdepartementet til NRK onsdag ettermiddag.

20 tonn russiske varer ble i slutten av mai stoppet på Storskog, grensa mellom Norge og Russland.

UD opplyser onsdag til NRK at konteinerne med varer er fraktet med et norsk vogntog fra Storskog til Tromsø, og at de fraktes videre med fraktbåt fra Tromsø og til Svalbard. Denne båten er nå på vei til Svalbard.

Norge gir ikke etter for russisk krav

Lunde presiserer i en uttalelse til NTB at Norge ikke har gitt etter for Russlands krav, men at det snarere er Russland som har valgt en av løsningene Norge har foreslått.

– Årsaken til at transporten ble stanset, var bruk av russiskregistrert kjøretøy. Som reaksjon på Russlands angrepskrig mot Ukraina har Norge innført en rekke sanksjoner, som blant annet forbyr russisk veitransport over grensen. Transporten av konteinerne er nå gjennomført av norsk transportør, sier Lunde.

Annonse
Annonse

Hun gjentar også at norske myndigheter hele tiden har vært tydelige på at hensikten ikke er å stanse nødvendige forsyninger til Barentsburg, eller å legge unødige hindringer i veien for normal virksomhet på tettstedet.

Norske myndigheter sa nei

Norske myndigheter sa 15. juni nei til frakt av varene via Norge med begrunnelse i sanksjonene mot Russland. Russland svarte med å anklage Norge for brudd på Svalbardtraktaten, noe utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) avviser.

– Norge bryter ikke Svalbardtraktaten. Forsendelsen som ble stoppet på den norsk-russiske grensen, er stanset på grunnlag av sanksjonene som forbyr russiske veitransportforetak å transportere varer på norsk territorium, har hun sagt tidligere i en uttalelse til NTB.

Russland henviste til nettopp situasjonen for gruvearbeiderne på Svalbard da de tirsdag truet med å oppheve delelinjeavtalen med Norge. Varamedlem til nasjonalforsamlingen, Mikhail Matveev, bemerket i Dumaen at avtalen ikke har vært positiv for Russland.

– Vi avsa 175.000 kvadratkilometer av Barentshavet til Norge. I dag ser vi hvordan Norge hindrer matforsyninger i å ankomme Svalbard, til våre bosetninger, sa han ifølge RIA.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse