Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 september 2022 06:07
Del på Facebook
Ifølge DN innebærer avtalen at Norge skal knytte seg enda tettere til EU i form av samarbeid innen batterier, mineraler, hydrogen, karbonfangst- og lagring og havvind. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB
Ifølge DN innebærer avtalen at Norge skal knytte seg enda tettere til EU i form av samarbeid innen batterier, mineraler, hydrogen, karbonfangst- og lagring og havvind. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter hva Dagens Næringsliv erfarer, vil Norge og EU etter planen inngå en grønn industriavtale under klimatoppmøtet i Sharm El-Sheik i november.

Avtalen innebærer at Norge skal knytte seg enda tettere til EU i form av samarbeid innen batterier, mineraler, hydrogen, karbonfangst- og lagring og havvind, skriver avisa.

I et konkret utkast til avtale som den norske regjeringen sendte EU i starten av denne måneden, kommer det fram ifølge DN at Norge vil at norsk olje og gass skal ha en prioritert plass i den grønne avtalen.

«EU støtter at Norge fortsetter å lete og investere for å sikre olje og gass til det europeiske markedet», skal det lyde.

Annonse
Annonse

Avisa skriver videre at teksten nå skal «knas» i EU og at det ikke er gitt at dette blir den endelige ordlyden.

DN har lagt opplysningene fram for statssekretær Erling Rimestad (Ap) Utenriksdepartementet. Han svarer slik:

– Regjeringen jobber nå med å følge opp arbeidet knyttet til felleserklæringen mellom Norge og EU, lansert av EU-kommisjonens president von der Leyen og statsminister Støre i februar 2022.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse