Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 oktober 2022 12:30
Del på Facebook
Kystvaktfartøyet KV Svalbard er sendt til en russiske isbryter vest for Trondheim.Kystvakten ved «KV Svalbard» har i dag skrevet polarhistorie ved å være det første norske fartøyet som har nådd Nordpolen. Foto: Kystvakten / NTB
Kystvaktfartøyet KV Svalbard er sendt til en russiske isbryter vest for Trondheim.Kystvakten ved «KV Svalbard» har i dag skrevet polarhistorie ved å være det første norske fartøyet som har nådd Nordpolen. Foto: Kystvakten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvaret sendte lørdag kystvaktfartøyet KV Svalbard for å kontrollere den russiske isbryteren «Yury Topchev» vest for Trondheim.

Isbryteren har siden fredag ligget i ro i Norskehavet, ikke langt unna Norges nest største gassfelt, Ormen Lange, skriver AldriMer.

Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) sier til nettstedet at det er sannsynlig at båten har lagt seg i ro fordi det er dårligere vær lenger nord.

Skipet forlot Kaliningrad 16. oktober, ifølge nettstedet Marine Traffic.

Annonse
Annonse

Thomas Gjesdal, kommandørkaptein og fungerende kommunikasjonssjef, sier til VG at de generelt har god oversikt over aktivitet i våre nærområder, og at de følger nøye med.

– Når et skip ligger rolig over tid er det rutinemessig at vi undersøker hvorfor, gjerne også om de har noen problemer. Noe utover det ønsker jeg ikke å spekulere i, sier Gjesdal.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse