Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2022 09:41
Del på Facebook
Endelige tall for 2021 viser en nedgang i klimagassutslippene på 0,7 prosent fra 2020.Foto: Carina Johansen / NTB
Endelige tall for 2021 viser en nedgang i klimagassutslippene på 0,7 prosent fra 2020.Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utslipp av klimagasser i Norge gikk i fjor ned 0,7 prosent sammenlignet med året før, viser nye tall fra SSB.

De endelige tallene Statistisk sentralbyrå ( SSB ) viser at utslipp av klimagasser i Norge var på 48,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter i fjor.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er en nedgang på 0,7 prosent fra 2020, og er 4,7 prosent lavere enn i 1990.

– Det var en svak nedgang i klimagassutslippene i fjor, etter at vi hadde en større reduksjon i 2020 som i stor grad kunne tilskrives pandemien. I 2021 økte utslippene fra både veitrafikk, industri og jordbruk, mens de gikk ned i olje- og gassutvinning, sier seniorrådgiver i SSB Trude Melby Bothner.

Nedgang i energiforbruket på sokkelen

Bothner sier nedgangen i utslipp fra olje- og gassutvinning i hovedsak skyldes at LNG-anlegget i Hammerfest var stengt grunnet en brann i 2020, og dermed hadde en reduksjon i utslipp på nærmere 600 tonn CO2-ekvivalenter i fjor.

Utslippene fra olje- og gassutvinning ble redusert med 8,1 prosent i 2021. I tillegg til driftsstansen ved Hammerfest LNG var det en nedgang i energiforbruket på mange plattformer ute på sokkelen.

Økt utslipp fra veitrafikken

Utslipp fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021.

– At utslippene fra veitrafikken økte i fjor skyldes både høyere salg av autodiesel, og at det var en lavere mengde biodiesel innblandet i drivstoffet enn året før, sier Bothner.

Til tross for økte utslipp i fjor, har utslippene fra veitrafikken sunket med 15,3 prosent siden 2015.

Beregninger SSB har gjort viser at CO2-utslippet fra bensin og diesel ville vært 28 prosent høyere uten biodrivstoff og elektrisitet i kjøretøyene.

Annonse
Annonse

Unntaksår

Utslippene fra industri og bergverk økte med 3 prosent fra 2020 til 2021.

– Økningen i utslipp fra industrien skyldes i stor grad at 2020 var et unntaksår med lav produksjon grunnet pandemien. I 2021 tok aktivitet seg opp, og det resulterte i en økning i utslippene, sier Bothner.

For jordbruket var økningen på 1,2 prosent og tilskrives flere storfe samt økt salg av mineralgjødsel.

– Håper de synes det er flaut

Siden 2005 har de samlede klimagassutslippene gått ned med 11 prosent – og de største utslippsreduksjonene har vært innen industri og olje- og gassutvinning.

Torsdag ble det kjent at Norge på klimatoppmøtet i Egypt vil melde inn et nytt klimamål om å kutte utslippene med minst 55 prosent innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990.

Miljøstiftelsen Zero mener SSB-tallene viser at regjeringen vil ha lite å skryte av på klimatoppmøtet.

– På klimatoppmøtet neste uke tar regjeringen med seg en utslippskurve som er veldig flat. De store utslippskuttene uteblir. Jeg håper de synes det er flaut, sier Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland.

De peker blant annet på at reduksjonen på 0,7 prosent skyldes at utslipp fra olje og gass er lavere enn normalt.

– Men grunnen til dette er brann og reparasjoner på Snøhvit, og disse utslippene er i full gang igjen nå», sier miljøstiftelsen til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse