Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 november 2022 08:42
Del på Facebook
Matvareprisene var den viktigste forklaringen til den høye veksten de siste tolv måneder, ifølge, skriver Statistisk sentralbyrå. Foto: Heiko Junge / NTB
Matvareprisene var den viktigste forklaringen til den høye veksten de siste tolv måneder, ifølge, skriver Statistisk sentralbyrå. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisene har steget med 7,5 prosent de siste tolv månedene. Det kan trekke i retning av raskere rentehevinger og høyere rentetopp, mener økonomer i Nordea.

Konsumprisindeksen (KPI) steg 7,5 prosent de siste tolv månedene, den høyeste årsveksten siden 1987.

Annonse
Annonse

Fra september til oktober steg KPI 0,3 prosent – som betyr at prisene steg 0,3 prosent i denne perioden – og var 7,5 prosent høyere enn for ett år siden, skriver Statistisk sentralbyrå ( SSB ).

Ifølge Nordea var inflasjonstallene høyere enn hva Norges Bank så for seg, og det kan trekke i retning av raskere rentehevinger og en høyere rentetopp, isolert sett.

Banken tror at Norges Bank vil heve med 0,25 prosentpoeng i desember, men opplyser at usikkerheten har økt betraktelig.

Strøm, mat og drivstoff

– Prisveksten fortsetter å stige fra allerede svært høye nivåer. Det er spesielt prisutviklingen på strøm, mat og drivstoff som bidrar til at prisveksten løftes til 7,5 prosent i oktober, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk ned 0,2 prosent fra september til oktober, men har økt kraftig det siste året.

Fra oktober i fjor til oktober i år har prisene for denne gruppen økt 13,1 prosent, som er en økning fra tolvmånedersendringen på 12,1 prosent i september.

– Nærmer seg svensk nivå

Det er vanlig at matvareprisene faller i oktober, men i år var nedgangen beskjeden sammenlignet med tidligere år.

– Siden nedgangen var svakere i år enn på samme tid i fjor, steg tolvmånedersendringen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer ytterligere, sier Kristiansen.

Annonse
Annonse

Så å si alle kategorier innen mat og drikke øker.

– Prisveksten på mat og drikke i Norge har i høst ligget litt under veksten i nabolandene våre, som har ligget på 13–15 prosent i september. Nå ligger Norge nær samme nivå som i Sverige og Danmark, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk i Virke.

Strømstøtten dempet endringen

Tolvmånedersveksten i KPI økte fra 6,9 prosent i september til 7,5 prosent i oktober. Her er det utviklingen i strømprisene som var den viktigste årsaken.

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie gikk ned 1,6 prosent fra september til oktober i år. Til tross for nedgangen gikk tolvmånedersveksten opp fra 16,7 prosent i september, til 24,9 prosent i oktober.

Beregnet uten strømstøtteordningen ville tolvmånedersendringen for KPI total vært på 9,5 prosent i oktober. Strømstøtten bidro til å dempe tolvmånedersendringen med 2,0 prosentpoeng.

Økte drivstoffpriser

Selv om KPI steg 0,3 prosent fra september til oktober, økte prisene på drivstoff og smøremidler samlet med 5,1 prosent i denne perioden.

Fra oktober i fjor til oktober i år steg prisene i denne varegruppen med 35,1 prosent.

Prisene på diesel har økt mest med 44,1 prosent de siste tolv månedene, mens bensin har hatt en prisøkning på 27,9 prosent.

– Prisene på strøm og drivstoff har vært høye i lang tid. Dette må ses i sammenheng med ubalanser i det internasjonale energimarkedet og krigen i Ukraina, sier Kristiansen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse