Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 november 2022 13:28
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier det gjorde sterkt inntrykk å høre om hverdagen og en presset økonomi hos vanlige folk som stilte opp i Debatten. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier det gjorde sterkt inntrykk å høre om hverdagen og en presset økonomi hos vanlige folk som stilte opp i Debatten. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Arbeidslinjen har blitt til fattigdomslinjen, mener SV-leder Audun Lysbakken, som lurer på om regjeringen har mer å by på for å hjelpe folk som sliter.

Det har ikke blitt lyttet nok til folk som er sårbare og fattige, understreket Lysbakken i Stortingets spørretime onsdag. Der fulgte han opp temaet etter at flere personer sto fram i NRKs Debatten tirsdag for å fortelle om en hverdag der pengene ikke strekker til.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Har regjeringen en plan for å få fattigdommen ned? lød utfordringen fra Lysbakken til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Prisstigning og renta

Hovedgrepene må være å få kontroll over prisstigningen og renta, påpekte Støre. Samt å holde arbeidsledigheten lav.

– Vi må hindre at flere faller ut av arbeid, da blir man enda mer sårbar. Dernest må vi ha ordninger som treffer grupper som har varierte behov, slik at det best mulig kommer dem til unnsetning, sa han.

Stortingsflertallet har i en årrekke lagt stor vekt på arbeidslinjen. Men det har ikke blitt lyttet nok til folk som er sårbare og fattige, fortsatte Lysbakken, og viste til at det har vært en villet politikk å holde ytelser og stønader på et lavt nivå.

– Frykten for at noen skulle få for mye i trygd, har vært større enn frykten for at barn skal vokse opp i fattigdom, sa SV-lederen, og tilføyde:

– Arbeidslinjen har altså blitt en fattigdomslinje.

Annonse
Annonse

– Burde ha vært i Debatten

Støre mener fortsatt arbeidslinjen er den viktigste veien ut av fattigdom. Han viste til at nivået på flere ytelser er justert opp i løpet av året som har gått, men sier nivået er noe man alltid kan diskutere.

– Det må lønne seg å jobbe. Men det skal ikke forhindre at du skal bli tatt godt vare på, også om du ikke kan jobbe, sier han til NTB.

Programleder Fredrik Solvang slet på et tidspunkt med å svelge gråten unna da han ledet Debatten – der ingen fra regjeringspartiene stilte opp. Støre erkjenner at de burde ha deltatt.

– Det kan være praktiske årsaker til at det ble sånn. Men når det er saker som påvirker regjeringens politikk, burde vi være til stede, sier han.

Støre sier han selv så deler av programmet.

– Disse historiene gjør et veldig sterkt inntrykk. Vi som har god lønn og god økonomi, skal bli opprørt av det. Det er særlig vondt å høre om barn som vokser opp i fattige familier, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse