Mye vær sist uke gjorde det utfordrende for Posten å få pakker og julepost av gårde. Samtidig jobber nissedetektiven på spreng for å løse pakkemysterier.
Mens færre enn før sender julekort og -brev i posten, er det flere pakker enn før som sendes. Med mye snø og kraftig vær i forrige uke ble det kansellerte fly og tog flere steder i landet.
– Vi har måttet vært litt kreative, særlig når fjelloverganger er stengt og snøværet forsinker fly og tog. Men status i dag er at all juleposten er i rute. Vi har god kontroll over hele landet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge til NTB.
Det begynner å bli sent å sende noe som skal komme fram til julaften. Innenlands må man ta høyde for to til fem virkedager før levering.
Noen steder tar det lengre tid å nå. Fredag gikk årets siste ferd til Svalbard for fraktbåten Norbjørn.
– Julebåten gikk etter planen med siste forsyning av ribbe, gods og store pakker til Svalbard – alt slikt som ikke går med postflyet.
Dette er den eneste båten som går i fast rutetrafikk til Svalbard.
Nyrekruttert nisse
Posten har i år fått ny juledetektiv, Anne Zimmermann. Hun var assistent for den avgåtte nissedetektiven i flere år.
Hvert år er det nemlig brev og pakker som ikke kommer fram. Det kan være fordi adresselappen er falt av, mottakeradressen er ufullstendig skrevet eller skriften uleselig som følge av for eksempel fuktighet.
– Hun jobber på spreng. Hun sitter nå med mange julenøtter og trenger nok litt hjelp. Det er ikke så enkelt å finne mottaker om det bare står «til morfar fra Fredrik» i en by med flere hundretusen innbyggere, sier Pettersen.
Hent, ikke vent
Fram til mandag hadde Zimmermann fått inn 64 pakker, hvorav 23 mysterier er løst. Det legges ut bilder av pakker og brev, så om man savner noe, så kan det være lurt å ta en titt på nettsiden.
– Det er mye god hjelp fra publikum, sier Pettersen.
Han kommer med enda en henstilling:
– Akkurat nå er det store mengder pakker på vei. Mange handler på nett, og nå kommer alt inn. Det kan fort hope seg opp på postkontorene og hos Post i butikk. Så vi ønsker oss at folk er raskere til å hente pakkene sine, sier han.
(©NTB)