Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2022 16:23
Del på Facebook
Snøhvitpartene vil bruke 13,2 milliarder kroner på å oppgradere gassanlegget på Melkøya i Hammerfest. Foto: Fredrik Varfjell / NTB.
Snøhvitpartene vil bruke 13,2 milliarder kroner på å oppgradere gassanlegget på Melkøya i Hammerfest. Foto: Fredrik Varfjell / NTB.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor har planer om økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet og elektrifisering av Hammerfest LNG. Prosjektet er anslått til å koste 13,2 milliarder kroner.

Det ble kjent da Equinor på vegne av partene overleverte en plan for utbygging og drift (PUD) til olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) på anlegget i Hammerfest tirsdag.

Annonse
Annonse

Prosjektet består av gasskompresjon og elektrifisering som skal sikre fremtiden til anlegget.

Sikrer drift mot 2050

– Snøhvit Future styrker Norges posisjon som en pålitelig og langsiktig leverandør av LNG til Europa. Elektrifisering vil gjøre at vi leverer denne gassen med nær null klimagassutslipp fra produksjonen. Prosjektet sikrer langsiktig drift og eksport fra Melkøya mot 2050, sier Geir Tungesvik, konserndirektør for prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.

Ved normal produksjon leverer anlegget på Melkøya 18,4 millioner standard kubikkmeter gass i døgnet, eller 6,5 milliarder standard kubikkmeter i året. Det tilsvarer energibehovet til rundt 6,5 millioner europeiske husholdninger, eller 5 prosent av all norsk gasseksport.

I tillegg til Equinor består Snøhvit-partene av Petoro AS, TotalEnergies EP Norge AS, Neptune Energy Norge AS og Wintershall Dea Norge AS.

Annonse
Annonse

Kritikk fra miljøbevegelsen og Frp

Beslutningen møter kritikk fra flere hold. Blant dem er Bellona.

– Dersom Melkøya elektrifiseres med kraft fra land, vil det legge beslag på store deler av kraften og dermed hindre nye, grønne industrietableringer i fylket. Dette er en kjip julegave til distriktet, mener Bellona-leder Frederic Hauge.

MDG-leder Arild Hermstad peker også på hvordan dette vil påvirke næringer og folk i nord.

– Dette er en trist nyhet på vegne av husholdninger og industriutviklingen i Nord-Norge. Nå kommer strømregningene til folk flest til å øke i fremtiden, og mulighetene for grønn industriutvikling i det som er en region med masse muligheter, vil snevres inn betraktelig, sier han.

Fremskrittspartiets Terje Halleland mener søknaden vitner om «manglende situasjonsforståelse».

– Industrien vår er allerede i kvotepliktig sektor og vil nå sine utslippsforpliktelser gjennom kvotemarkedet. Da trenger vi ikke elektrifisering på toppen, som kun vil flytte norske utslipp til andre land for å pynte på vårt eget klimaregnskap, sier han.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse