Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 desember 2022 20:57
Del på Facebook
På Salmars fabrikk ved Senja kan alle 103 ansatte komme tilbake på jobb etter nyttår. Foto: Terje Bendiksby / NTB
På Salmars fabrikk ved Senja kan alle 103 ansatte komme tilbake på jobb etter nyttår. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Tidligere i høst sendte oppdrettsselskapet Salmar ut permitteringsvarsel til 103 ansatte ved fabrikken på Senja. Nå snur laksegiganten. Det samme gjør Lerøy.

– Det er en veldig god nyhet å bringe ut nå før jul, eller nærmest i jula. Det er mange som har jobbet veldig hardt ut gjennom høsten for å lande arbeid.

Det sier fabrikksjef Jørn Tore Fjellstad til NRK etter at det ble kjent at de 103 personene som jobber på Innovanor på Senja får komme tilbake på jobb etter nyttår.

Det var Dagens Næringsliv som omtalte nyheten først. Også Lerøy permitterer færre enn først varslet.

annonse

Bakgrunnen er ifølge fabrikksjefen eksterne kontrakter på slakt og filetarbeid. For Salmars fabrikk på Frøya er det nesten 750 personer som kun har mellom 30 og 50 prosents arbeid de neste månedene.

Bakgrunnen for de varslede permitteringene var den mye omtalte lakseskatten.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) varslet tidligere i høst at regjeringen ville innføre en egen grunnrenteskatt or havbruksnæringen er den effektive satsen satt til 40 prosent. Skatten skal gjelde produksjon av laks, ørret og regnbueørret. Et bunnfradrag på 4.000-5.000 tonn skal sikre at kun de største aktørene må betale.

Ordningen gjelder fra 1. januar 2023. Den ventes å gi mellom 3,6 og 3,8 milliarder kroner årlig i skatteinntekter, som fordeles likt mellom stat og kommuner.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
@Terje G. FinnøyÅDT for de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte